بافت تاریخی شیراز ثبت ملی شد

به گزارش گلونی به نقل از میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس سید مؤید محسن نژاد از ثبت بافت تاریخی شهر شیراز در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

سید مؤید محسن نژاد با اعلام این خبر گفت: «با توجه به ابلاغ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، این میراث کهن تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.»

او افزود: «در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی ایران مصوب آبان ماه ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن مصوب سال ۱۳۱۱ و بند ج ماده‌واحده قانون تشکیل میراث‌فرهنگی کشور و بند ۶ ماده سوم قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور محدوده بافت تاریخی شهر شیراز با قدمت ابتدای دوره اسلامی تا دوره معاصر و در محدوده میان خیابان‌های تختی، فردوسی، قاآنی، بلوار سیبویه و زینبیه به شماره ۳۳۹۴۵ مورخ ۲ مرداد ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

بافت تاریخی شیراز در سال‌های گذشته با کلمه تخریب در ذهن ایرانی‌ها مانده است.

تابناک نوشت: «در دولت آقای احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۹ طرحی به نام «طرح ۵۷هکتاری» مطرح می‌شود. در این طرح ۵۷هکتار از بافت تاریخی شیراز که محدوده اتصال دو حرم است هدف قرار می‌گیرد. خود بافت تاریخی شیراز ۳۶۰هکتار است که ۲هزار بنای ارزشمند ثبت نشده و ۴۱۰ بنای ارزشمند ثبت ملی شده در دل خود دارد. محدوده ۵۷هکتاری در وسط این ۳۶۰هکتار که قدیمی‌ترین قسمت بافت تاریخی است قرار دارد. یعنی دقیقا جایی که مسجد جامع عتیق، حرم امامزادگان مطهر و… در آن جای دارد.

عکس هوایی سال ۱۳۳۵ انسجام بافت تاریخی شیراز را نشان می‌دهد. یعنی اصل تخریب بافت تاریخی شیراز مربوط به بعد از انقلاب است. در این طرح مصوب شده حجم تخریب‌ها به شدت بالاست.

اما نکته جالب‌تر این است که گردانندگان طرح به آنچه بر روی کاغذ هم تصویب کرده‌اند وفادار نیستند و در عمل می‌بینیم که بنا‌های بالای خط طرح تخریب هم تخریب می‌شود. مثلا شرق حرم شاهچراغ به صورت کف‌تراش تخریب و قسمت‌هایی که در طرح، مسکونی دیده شده، در عمل تخریب می‌شود.»

ثبت چهار اثر تاریخی فرهنگی یزد در فهرست آثار ملی کشور

پایان پیام

کد خبر : 278861 ساعت خبر : 11:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=278861
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات