بافت تاریخی شیراز ثبت ملی شد

بافت تاریخی شیراز ثبت ملی شد

بافت تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

به گزارش گلونی به نقل از ایسنا، محدوده بافت تاریخی شهر شیراز سرانجام پس از دهه‌ها پیگیری فعالان و دوستداران میراث فرهنگی، دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲ با تشکیل شورای ثبت آثار تاریخی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد.

جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، با دستور کار بررسی پرونده ثبت ملی بافت‌ تاریخی‌ شیراز روز دوشنبه، دوم مرداد ۱۴۰۲، با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، حسین عباسی مهر مدیر پایگاه بافت‌ شیراز‌ و علیرضا قلی نژاد مدیر پیشین بافت‌ تاریخی‌ شیراز و از کارشناسان میراث فرهنگی در وزارت میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی تشکیل و پس از بررسی پرونده، بافت‌ تاریخی‌ شیراز‌ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

پیگیری‌های ایسنا بیانگر آن است که محدوده ۳۶۰ هکتار از بافت‌ تاریخی‌ شهر شیراز‌ با ۴۱۰ اثر ثبتی و ۲۵۰۰ بنای با ارزش تاریخی، در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

گفتنی است تخریب بافت تاریخی شیراز که از دهه ۶۰ آغاز شده در دهه ۷۰ سرعت گرفت و حدود ۸۰ هزار مترمربع از بافت تاریخی این شهر به طور کامل نابود و به پاساژ و هتل و ساختمان اداری تبدیل شد. بافت شیراز همواره با اجرای طرح‌های توسعه‌ای موسوم به ۵۷ هکتاری در معرض تهدید بوده است.

در جریان اجرای مقطعی این طرح‌ها، شمار زیادی از خانه‌های دوران زندیه و قاجاریه تخریب شد.

پایان پیام

کد خبر : 278155 ساعت خبر : 5:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=278155
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات