بررسی منظرهای صوتی تیمچه های بازار تبریز

تبیین مطلوبیت منظرهای صوتی تیمچه های بازار تبریز بر اساس ارزیابی های عینی و ذهنی

به گزارش گلونی در پژوهش حاضر، در راستای تبیین مطلوبیت منظرهای صوتی تیمچه‌­های بازار تبریز، دو مؤلفه تراز فشار صوت و زمان واخنش به‌عنوان متغیرهای عینی و روشن­ کننده رفتار آکوستیکی اندازه‌­گیری شده­‌اند.

با استفاده از پرسشنامه توصیفی نیز ارزیابی­‌های ذهنی برای مشخص کردن کیفیت منظرهای صوتی استفاده شده است.

پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که ویژگی­‌های فضایی تیمچه­‌های بازار تبریز چگونه در رفتار آکوستیکی آن­ها تأثیرگذار هستند و چه عواملی در مطلوبیت منظرهای صوتی آن­ها دخیلند.

یافته­‌ها نشان می‌دهد گنبدهای خردمقیاس با احتباس امواج صوتی به مثابه کاواک عمل کرده و اثر مطلوب در کاهش زمان واخنش دارند.

بررسی منظرهای صوتی تیمچه های بازار تبریز

سطوح شیشه‌­ای با انعکاس صدا طنین را محیط افزایش می‌دهند و موجب افت کیفیت آکوستیکی فضا می‌گردند.

مصالح مورد استفاده در جداره­ تیمچه‌­ها، آجر با بندکشی گچی، با انکسار و پخشایش صوت نقش مثبتی در کیفیت آکوستیکی ایفا می‌کند.

همچنین یافته­‌ها حاکی از آن است با اینکه مقادیر تراز فشار صوت و زمان واخنش -که نشان­ دهنده نحوه رفتار آکوستیکی فضا هستند- می‌­توانند به نحوی در ارزیابی افراد از منظر صوتی دخیل باشند؛ ولی به تنهایی نمی‌توانند مبنای سنجش کیفیت ادراکی منظر صوتی باشند.

در سه تیمچه امیر شمالی، امیر، و مظفریه ویژگی‌ها و کیفیات محیطی فضاها از قبیل تناسبات هندسی، پویایی یا ایستایی و میزان ازدحام تأثیر مستقیم در خوشایندی منظر صوتی شهر دارد.

این سه تیمچه از لحاظ میزان سروصدا جزو فضاهای آرام هستند و به همین دلیل بروز ناگهانی برخی صداها، به دلیل اختلاف تراز فشار صوت به صورت مستقیم اثر سوء در کیفیت منظر صوتی می‌گذارند.

لذا پیشنهاد می‌گردد مؤلف‌ه­ای تحت عنوان شفافیت منظر صوتی شهری به مطالعات این حوزه اضافه شده و در ارزیابی منظرهای صوتی فضاهای آرام شهری مورد توجه قرار گیرد.

برای دانلود مقاله کلیک کنید

نویسندگان: عباس غفاری، بیتا شفائی، مرتضی میرغلامی

با معماری ایرانی و ویژگی آن بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

کد خبر : 279323 ساعت خبر : 8:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=279323
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات