فیلم شب طلایی؛ وقتی نقاب‌ها از چهره می‌افتد

فیلم شب طلایی؛ وقتی نقاب‌ها از چهره می‌افتد

به گزارش گلونی فیلم شب طلایی ماجرای شبی است که همه در خانه مادربزرگ جمع شده‌اند تا جشن تولد او را جشن بگیرند که یکدفعه با آمدن داماد خانواده به این جمع و تقاضای او برای پس گرفتن امانتی‌هایش از مادربزرگ (شمش‌های طلا) همه چیز دگرگون شده و با شروع بحرانی عظیم، پای همه اعضا این خانواده به میان دعوا کشیده می‌شود.

از نکات زیبای فیلمنامه می‌توان به این نکته اشاره کرد که، مسأله گم شدن شمش‌ها اول میان دختر و داماد خانواده مطرح می‌شود اما کم‌کم داستان به سمت پیچیدگی رفته و همه وارد بازی خانوادگی می‌شوند که در پایان نیز به همین نقطه ختم می‌شود!

شب طلایی فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی یوسف حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا محصول سال ۱۴۰۰ است.

در این فیلم گروه بازیگران متشکل از حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، بهناز جعفری، سوگل خلیق، سینا رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک بهشاد، ناصر هاشمی، بهادر مالکی، زهرا بهروز منش، شکوفه هاشمیان، علی پاشا، نسا افرنگه، پانته‌آ کی‌قبادی، فرسیما دمیرچی، سارینا یوسفی و علیرضا ساره درودی حضور دارند. این فیلم اولین بار در ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

یوسف حاتمی‌کیا در اولین اثر بلند خود به دنیای پیچیده روابط انسانی قدم گذشته و با دست‌آویز قرار دادن گمشده‌های ماجرای فیلم، به دنبال بیرون کشیدن کُنه دنیای تک‌تک کاراکترهای متعدد خویش است. به عبارت بهتر دغدغه حاتمی‌کیا در شب طلایی نشان دادن ذات واقعی آدم‌ها در شرایط دشواری است که همه تا پیش از آن درصدد مخفی کردن آن بوده‌اند.

شب طلایی درست مانند فیلم جهان با من برقص و حتی دیگر آثار داستان خود را با قرار دادن بیشمار شخصیت در لوکشینی ثابت به پیش می‌برد و اینگونه بار اصلی درام قصه بر دوش دیالوگ‌‌گویی سنگینی می‌کند.

گرچه از نظر برخی این فیلم تله فیلمی فقیر است اما باید گفت با اتفاقاتی که در مسیر ماجرای اصلی این داستان اتفاق می‌افتد، ما با تنوع مضامین فرعی مواجه هستیم که همین نکته به جذابیت فیلم افزوده است.

شب طلایی فیلمی در سطح متوسط است که توانایی سرگرم کردن مخاطب خود را دارد اما آنگونه نیست که ساعتی پس از بالا آمدن تیتراژ پایانی، جایی در ذهن مخاطب به خود اختصاص دهد.

البته نمی‌توان انکار کرد که ساخت چنین اثر شلوغی چه از نظر فنی و چه از نظر محتوا کاری دشوار بوده که یوسف حاتمی‌کیا توانسته است به خوبی از پسِ آن برآید.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

کد خبر : 279385 ساعت خبر : 9:14 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=279385
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات