تبین مولفه های فضاهای اجتماعی در بافت های تاریخی

تبین مولفه های فضاهای اجتماعی در بافت های تاریخی

به گزارش گلونی با توجه به نیاز ذاتی انسان به زندگی اجتماعی و ضروری بودن آن، داشتن فضاهای جمعی مطلوب هماهنگ با فرهنگ و تاریخ یک بستر امری ضروری است.

کیفیت نازل بسیاری از محیط‌های شهری معاصر و فقدان توجه به کیفیت کلی، حاصل عمل فرآیندهایی که محیط را به‌وجود آورده‌اند و نیروهایی است که در این فرآیندها عمل می‌کنند.

ادبیات حاکم بر مطالعات انسان و محیط نشان می‌دهد مطالعه فضای کالبدی مستلزم ملاحظه فعالیت‌ها در آن است. مقصود از «بافت تاریخی»  در کشور ما، بافت‌های شهری متعلق به دوره‌های ماقبل معاصر است کـه بـه لحاظ تاریخی و زمان پیدایش، متعلق به دوران قاجاریه و پیش از آن بوده منتهی می‌شوند.

تبین مولفه های فضاهای اجتماعی در بافت های تاریخی

در بافت‌های تاریخی عناصری اصلی است که به خاطر وزنه اجتماعی- اقتصادی آن‌ها و طریقه خاص ارتباطشان با دیگر واحدهای معماری- شهری، به عنوان عناصر اصلی شناخته شده‌اند، عبارت‌اند از: مسجد جامع، محله مسکونی و بازار.

در این پژوهش سه مکان تاریخی-اجتماعی که از عناصر اصلی بافت تاریخی شیراز است مورد بررسی قرار گرفته است.

روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی و با تکنیک پیمایشی به صورت پرسش‌نامه اجتماعی است.

«مؤلفه اجتماعی» شامل تعاملات خودسازمان‌یافته چون برگزاری مراسم‌ها متناسب با مناسبات و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و مذهبی بالاترین امتیاز را کسب کرد و در رتبه‌های بعدی مؤلفه‌های ادراکی، فعالیتی و کالبدی قرار گرفتند.

برای دانلود این مقاله و مطالعه کامل کلیک کنید

نویسندگان: آرش دیده روشن و حامد مضطرزاده

با معماری ایرانی و ویژگی آن بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

کد خبر : 279652 ساعت خبر : 3:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=279652
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات