نسل جدید تئاتر خصلتهای دیگری دارد
به گزارش گلونی علی شمس هنرمند فعال حوزه تئاتر است. او برای هنرمندان این رشته و بسیاری مخاطبهایِ انتخابگر تئاتر، چهرهای آشناست. فعالیتهای او در زمینهی نمایشنامهنویسی، کارگردانی والبته این روزها به صورتِ فعال در حوزهی نشر و در مسیر ترجمه و تالیف در کنار تدریس از او تصویر هنرمندی پویا را به نمایش میگذارد.
سید محسن حسنزاده در نخستین شماره «عصر روشن» با او گفتوگو کرده است. در بخشی از این گفتوگو آمده است:
نسل جدید تئاتر خصلتهای دیگری دارد
«من اعتقاد دارم چون که صد آید نود هم پیش ماست. من مسئله هنرمندان پیشکسوت را با نسلِ تازه تمایز میدهم. پیشکسوتها به مثل بیشتر شبیه اشیایی هستند که در موزه به نمایش در میآید. یعنی نسبت تو با پیشکسوت نسبت منفعلانه است، یعنی همان طور که تو در موزه مینشینی و یک تابلو را نگاه میکنی بدون آنکه به آن دست بزنی و فقط از چشمانداز و دیدن آن اثر آگاه میشوی، یا لذت میبری یا نمیبری رویکردی کاملاً منفعلانه داری. اما نسل جدید کارکردش شبیه هپنینگ یا پرفورمنس آرت در همان موزه است.
همانطور که در آن موزه به تابلوی نقاشی نمیتوان دست زد ولی در پرفورمنس آرت مشارکت مخاطب به حداکثر میرسد و تماشاگر ممکن است بخشی از اجرا شود. بنابراین پیشکسوتها عمومآ افرادی هستند که در ساحت اجتماعی منفعل هستند و خواستهاشان فراتر از زیست شخصی آنها نمیرود و حذف پولهایی که سال ها گرفته بودند و زندگی که داشتند سعی میکنند به عقلِ معاش خود رجوع کنند. در صورتی که نسل جدید برخلاف آنها اساساً نسل پر تکاپویی است که امر اجتماعی یا سیاسی را به عنوان مسئله خود میداند.
من یک بار در یک مصاحبهای گفتم که اکثر پیشکسوتهای ما در مدیوم و رسانه هنر رویکرد انتقادی به هیچ پدیدهای ندارند. شما نگاه کنید مسئله شورای نظارت هیچ زمانی در طول چهل و چند سال گذشته مسئله بدنه تئاتر نبوده است. به جز زمانی که مثلاً بیضایی یا رفیعی و از این دست هنرمندان اعتراض کردند. بنابراین میبینیم که گویی با مسئله سانسور مشکلی نداشتند حتی وقتی که کاری از آنها توقیف شده، پول میگرفتند که کار دیگری تولید کنند ولی الان نسل جدید به لحاظ خصلتهای اخلاقی کاملاً نسبت به نسل من منفعلِ گذشته متفاوت عمل میکند.»
مجله عصر روشن را از کجا تهیه کنیم؟
پایان پیام