ثبت خانواده جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره

ثبت خانواده جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره

به گزارش گلونی طبق ویدیوی منتشر شده در کانال تلگرامی روزمرگی‌های یک محیط‌بان، تصاویری از خانواده جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره ثبت شده است.

تصاویر این خانواده جدید پلنگ ایرانی که همراه با بازیگوشی و آب تنی آنها همراه بود، با کمک دوربین‌های تله‌ای ثبت شد.

در پی احداث آبشخور جدید برای حیات وحش و مشاهده تغییرات رفتاری مادر این توله پلنگ در سال گذشته، پس از رصد این آبشخور، تصاویری زیبا از مادر و توله پلنگ حدوداً ۵ ماهه، که در حال آب تنی و بازیگوشی هستند، به ثبت رسید.

پویایی بوجود آمده در پارک ملی تندوره، امنیت زیستگاهی این گونه ارزشمند را در پارک ملی تندوره رقم زده و با تلاش محیط بانان سخت کوش پارک، حیات وحش در آرامش منطقه زیست می‌کنند.

پلنگ ایرانی (Persian Leopard) یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ به شمار می‌رود که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد.

نماشای گلونی را دنبال کنید

گفتنی است در کتاب «اطلس پستانداران ایران» که سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده، درباره پلنگ ایرانی آمده است:

ویژگی‌های ظاهری: طول سر و بدن ۱۱۰ تا ۱۸۰ سانتی متر، طول دم ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر، ارتفاع بدن ۴۵ تا ۷۸ سانتی متر و وزن ۳۵ تا ۹۰ کیلوگرم است.

دارای جثه‌ای بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه با پنجه‌های قوی است.

سطح بدن پوشیده از موهای نرم و کوتاهی به رنگ کرم نخودی است که در قسمت‌های زیرین بدن کم رنگ‌تر می‌شود.

بدن پوشیده از خال‌های گرد و توخالی شبیه به گل است.

ویژگی‌های زیستی: پلنگ به طور عمده از غروب تا طلوع آفتاب به فعالیت می‌پردازد.

به صورت انفرادی زندگی کرده و قلمرو هر نر معمولا قلمرو چند ماده را نیز در بر می‌گیرد. از قلمرو خود به شدت دفاع نموده و با نشانه‌هایی مانند ایجاد خراش روی زمین یا تنه درختان و به جا گذاشتن سرگین و ادرار مرز قلمرو خود را مشخص می‌کند.

جابه جایی زیادی داشته و یک نر در استان یزد که به وسیله رادیو تله متری بررسی شد، حدود ۶۲۶ کیلومتر مربع را در ۱۰ ماه طی کرد.

مهمترین طعمه پلنگ، کل و بز و قوچ و میش است و در کنار آن از گراز، انواع گوزن‌ها، آهو، پستانداران کوچک، پرندگان و حتى حشرات نیز تغذیه می‌کنند.

در مواقع کمبود طعمه طبیعی ممکن است به دام‌های اهلی و سگ گله نیز حمله کند.

معمولاً در بهمن ماه جفت گیری کرده و پس از ۹۰ تا ۱۰۶ روز، ۱ تا ۴ توله به دنیا می‌آید، ولی به ندرت موفق به بزرگ کردن بیش از ۲ توله می‌شود.

توله‌ها در سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی از مادر جدا شده و تا چند ماه پس از آن با هم می‌مانند. در طبیعت ۱۴ تا ۱۹ سال و در اسارت تا ۲۳ سال عمر می‌کند.

پلنگ ایرانی سلطان طبیعت ایران

پایان پیام

کد خبر : 280117 ساعت خبر : 10:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=280117
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات