گام بزرگ ساماندهی عرصه شمالی دژ شاپور خواست

گام بزرگ ساماندهی عرصه شمالی دژ شاپور خواست

به گزارش گلونی عطا حسن‌پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در پستی نوشت:

«برای رسیدن به اهداف بزرگ، نیاز است برخی گام‌های اساسی و مهم برداشته شود و مسیر را برای نیل به هدف هموار نمود.

در راستای قانون آزادسازی و ساماندهی عرصه قلعه فلک الافلاک که دستور ویژه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۱ و نیز ریاست محترم جمهور در ماه جاری را دارد، نیاز بود عناصر بصری مخدوش کننده این اثر تاریخی که سالها در ضلع شمالی عرصه و حد فاصل پل گپ (صفوی) و دژ شاپور خواست قرار داشتند برچیده شوند.

امروز ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور استاندار محترم لرستان جناب دکتر زیویار و معاون عمرانی ایشان یکی از گام‌های اساسی ساماندهی عرصه و حریم قلعه فلک الافلاک برداشته شد و منظر جدیدی از قلعه و باغ گلستان به مردم عزیز هدیه شد.

بودجه این تملک از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری تامین شد که زحمات خانم دکتر حسن‌پور ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای رفع موانع پیش‌روی این موضوع ستودنی‌ است.

در سنوات گذشته چند باب ملک تجاری تملک و تخریب شد، سال گذشته نیز موفق به تملک ۹ باب مغازه در مساحت‌هایی بین ۱۲ تا ۴۰ متر مربع و تخریب ۷ باب از آنها شدیم، اما تملک و تخریب امسال بسیار متفاوت‌تر از سنوات گذشته بود، زیرا بزرگترین ملک تجاری ضلع شمالی قلعه فلک‌الافلاک مربوط به ورثه مرحوم حاج سلوک بود که مساحت عرصه‌ی آن ۱۶۰ و اعیان آن حدود ۳۲۰ متر مربع را شامل می‌شد.

قریب به ۲۰ سال به دلیل عدم توافق بین میراث فرهنگی و خانواده وراث، پرونده تملک این ملک سالها باز مانده بود.

بالاخره پس از برگزاری جلسات متعدد با مالکین و کارشناسان محترم کانون کارشناسان مهندس عبدی پور رئیس محترم کانون، مهندس یونس بهاروند و مهندس منوچهر ماهرو بختیاری و همکار پر تلاش و بااخلاق خودم آقای محمود مرادی مدیر امور حقوقی میراث فرهنگی با خانواده محترم سلوک، توافقات لازم صورت گرفت که جا دارد از همراهی و همدلی برادران سلوک در این گام مهم و توسعه محور، تقدیر و تشکر لازم به عمل آید.

طبق برنامه در نظر داریم پس از تملک و تخریب سایر مغازه‌های موجود در دو سر غربی پل گپ (صفوی)، کاوش های باستان‌شناسی با هدف خواناسازی و پیگردی پایه‌های مدفون شده‌ی پل در زیر آسفالت و همچنین یافتن بقایای آسیاب‌های کهن شهر اقدامات لازم را انجام دهیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار.»

درباره قلعه فلک‌الافلاک بیشتر بخوانید

پایان پیام

کد خبر : 280429 ساعت خبر : 8:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=280429
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات