فیلم کوتاه دد چوپان؛ دختری محکوم به تنهایی

فیلم کوتاه دد چوپان؛ دختری محکوم به تنهایی

به گزارش گلونی فیلم کوتاه دد چوپان به کارگردانی سهیلا پورمحمدی یکی از آثار داستانی این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران است که در خطه‌ گیلان فیلمبرداری شده است.

این فیلم روایت دختری نوجوان است که با پدر چوپانش در دره‌ای خالی از سکنه به تنهایی زندگی می‌کنند.

داستان با مرگ مادر شروع و به آرامی در پیِ نمایش تنهایی و حس غربت دخترک است که حالا مجبور به زندگی با پدری است که به گوسفندان خود اهمیت بیشتری می‌دهد.

فیلمنامه دَدَچوپان ساده و روان بوده و مشخص است فیلمساز برخلاف دیگر آثار به دنبال پیچیدگی و فرازو نشیب داستان نیست اما در مقابل فضاسازی و انتقال حس به بیننده برای او در اولویت قرار دارد.

برای مثال انتخاب درست و موثرفضای کوهستان، اندک بودن کاراکتر وکم دیالوگ بودن فیلم همه از مواردی است که سهیلا پورمحمدی در جهتِ تزریق حس و نمایش عمیق تنهایی دختر داستان به کار برده است.

از جمله دیگر موارد این فیلم استفاده از استعاره و زبان اشاره در صحنه‌هایی است که می‌شد با دیالوگ بیان شود اما فیلمساز با فراست، به دنبال ثبت آن صحنه در ذهن بیننده خود بوده است نه صرفا رساندن مفهوم به هرشکل.

غافلگیری درپایان فیلم کوتاه دَدَچوپان گرچه آنچنان عجیب و غیرقابل پیش‌بینی نیست اما باید گفت همسان با سیرِروایت بوده و فیلمساز توانسته داستان را به خوبی و با حفظ مخاطب تا صحنه آخر به تصویر کشد.

عوامل این فیلم کوتاه عبارت‌اند از: نویسنده و کارگردان: سهیلا پورمحمدی، فیلم‌بردار: آرمین یوسف‌زاده، دستیار فیلم‌بردار: نعیم اسمی، صدابردار: علیرضا دریادل، دستیار صدا: روزبه موحدی، صدا گذاری: محمد قاسمی، دستیار و برنامه‌ریز: صدرا اصغری، تدوین: علیرضا وحدی، جلوه‌های ویژه: محمد ثانی‌فر، اصلاح رنگ‌ونور: سامان مجد وفایی، موسیقی: پیام آزادی، عکاس: محمدجواد منفرد، گروه تولید و تدارکات: عرفان پندار، میلاد مخلصیم، میلاد رافخایی، امیر ظهیری و عباد نوری، مشاور رسانه‌ای: محمد کفیلی و تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان ایران.

سهیلا پورمحمدی هنرجوی سال ۱۳۸۱ انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر رودبار است و تاکنون همراه با فیلم کوتاه «دَدَ چوپان»، تولید ۱۰ فیلم کوتاه به علاوه چند مستند را در کارنامه خود دارد که فیلم‌های کوتاه «بغض خاک»، «چتر سیاه»، «جمعه خیس»، «سکانس آخر»، «بالا نشین»، «بالشت مامان» و «الگانس» به ترتیب زمان تولید آثار هنرجویی و نیمه حرفه‌ای این کارگردان هستند و همچنین «وَرِما» و «جان داد» را هم ساخته است که فیلم کوتاه «جان داد»، عناوینی چون، تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی روتاری ترکیه و جایزه ویژه هیات داوران سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را دریافت کرده و در جشنواره‌های متعددی در کشورهای ایتالیا، روسیه، ترکیه، آلمان و… اکران شده است.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

کد خبر : 280609 ساعت خبر : 8:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=280609
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات