کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه منتشر شد

کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه منتشر شد

به گزارش گلونی در کانال بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار درباره کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه آمده است:

«به گزارش جامعه ایده‌آل روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه قاجار مجموعه‌ای است ارزشمند و نفیس که به همت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و نشر سخن منتشر شده و بخشی از تاریخ ایران را از قلم یکی از شناخته‌شده‌ترین پادشاهان آن بازگو می‎کند.

این مجلد پیش که به کوشش مجید عبدامین گردآوری و تدوین شده، روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه قاجار را از شوال ۱۲۸۸ تا ذیحجه ۱۲۹۹ هجری قمری به انضمام سفرنامه اول فرنگ در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد.

روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه قاجار که توسط یک پادشاه قاجار نوشته شده، نشان‌دهنده اهمیت گسترده روایات سفر در قرن نوزدهم است که این بار به قلم سلطنتی به رشته تحریر درآمده است.

این ژانر آن‌قدر موفق بود که پادشاه قاجار نیز آرزو داشت بخشی از آن باشد. سفر برای ناصرالدین‌شاه قاجار به‌طور قطع یک عنصر ضروری بود. او سفرهای زیادی به سراسر ایران و خارج از کشور داشت و سفرهای خود را به دقت ثبت می‌کرد.

سه سفر او به اروپا در سال‌های ۱۸۷۳، ۱۸۷۸ و ۱۸۸۹، نشان می‎دهد که سفر جزو لاینفک سبک زندگی این پادشاه مهم قاجار بود.

آنچه این سفرها را منحصربه‌فرد می‎کند، این واقعیت است که ناصرالدین‌شاه قاجار عملاً مرکز ثقل سیاسی قلمرو خود را از پایتخت خود در تهران دور کرده بود و ریاست یک دربار سیار را بر عهده داشت.

یادآوری این نکته نیز ضروری است که ناصرالدین‌شاه به همان اندازه که به اروپا سفر کرد، در قلمرو خود و سپس به دور جهان عرب و اسلام در امپراتوری عثمانی نیز سفر کرد. او مخارج این سفرها را بیشتر از طریق فروش امتیازات عمده به اروپا تامین می‌کرد.

[روزنامه خاطرات ناصرالدین‌ شاه قاجار: از شوّال ۱۲۸۸ تا ذیحجه ۱۲۹۰ ق. به انضمام سفرنامه اول فرنگ، به کوشش مجید عبد امین، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۳۹۹]».

معرفی سایر کتاب‌ها را اینجا بخوانید

پایان پیام

کد خبر : 281014 ساعت خبر : 8:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281014
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات