آتش در دوهزار؛ هیرکانی در باد گرم سوخت

آتش در دوهزار؛ هیرکانی در باد گرم سوخت

به گزارش گلونی پاییز فصل برگ ریزان و بادهای گرم و خشک در مازندران و گیلان است و فقط یک بی‌احتیاطی کافی است تا برگ‌های خشکیده شعله‌ور شوند و در عرض کمتر از یک ساعت چند هکتار جنگل بسوزد.

شامگاه ۲۸ آبان ماه آتش‌سوزی در جنگل اسب شوران (برسه) منطقه دوهزار تنکابن اتفاق افتاد که یک روز بعد بطور کامل مهار شد.

در این آتش‌سوزی حدود یک ونیم هکتار از جنگل اسب شوران دچار حریق شد.

چهار روز بعد آتش‌سوزی دیگری به وقوع پیوست. آتش سوزی از ساعت ۱۵عصر روز پنج شنبه ۲ آذرماه در منطقه بالاس و جنگل مالاج بالینگاه و سه دشت از ارتفاعات دوهزار اتفاق افتاد.

نیروهای بومی، جنگلبانان، یگان حفاظت منابع طبیعی، امداد هلال احمر و تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی و کوهنوردان با تجهیزاتی مانند آب پاش، دمنده، اره موتوری و بیل به نقاط مختلف آتش‌سوزی اعزام شدند.

به دلیل صعب العبور بودن و وجود شیب‌های تند در این منطقه کوهستانی عملیات آبرسانی به سختی و از طریق حمل با قاطر انجام گرفت.

با تلاش بی‌وقفه جنگلبانان و نیروهای یگان حفاظت در روز دوم آتش‌سوزی تقریبا کنترل شد و تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی ادامه داشت اما پرواز دو فروند بالگرد درمنطقه سه دشت هم اثر بخش نبود و متاسفانه به دلیل شدت وزش باد گرم جنوبی در پنجمین روز، آتش به منطقه تلو (تله) دوهزار رسید.

این آتش‌سوزی در مسیر سخت‌گذر و صخره‌ای رخ داد و عملیات کنترل آتش سوزی تا صبح روز سه شنبه نیز ادامه داشت و با بارش باران از سحرگاه سه شنبه آتش فروکش کرد.

ظهر سه شنبه ۷ آذر تنه چند درخت محل آتش سوزی سه دشت مجددا شعله ور شد که بلافاصله نیروهای جنگلبانی یگان حفاظت در منطقه اعزام اطفا و مهارحریق انجام گرفت و بعد باران بارید.

صحنه‌های غم‌انگیزی از سوختن گونه‌های جانوری و درختان هیرکانی شاهد بودیم. قلبمان به درد آمد از سوختن درختان تنومند و کهنسال بلوط و ممرز.

کاش بلرزد دل آنکس که میراث طبیعی و گنجینه ارزشمندمان را به نشانه رفته و قصد و نیت پلیدی دارد.

تنها باید گفت نگذاریم بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد.

پایان پیام

نویسنده: معصومه یوسف نژاد؛ کنشگر محیط زیست ومنابع طبیعی

کد خبر : 281345 ساعت خبر : 10:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281345
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات