عملکرد ایرانسل در کاهش ردپای کربن چگونه بوده است

عملکرد ایرانسل در کاهش ردپای کربن چگونه بوده است

به گزارش گلونی، شرکت ایرانسل در سومین گزارش سالانه پایداری‌اش درباره ردپای کربن این شرکت نوشته است:

«گروه ام‌تی‌ان متعهد است تا با برنامه انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۴۰ میلادی، نقش خود را در حفاظت از محیط زیست ایفا کند.

ایرانسل نیز در تلاش است همگام با حرکت جامعه جهانی آسیب‌های زیست محیطی کسب وکار خود را شناسایی کرده و با ارائه راهکارهایی در پی بهبود آثار زیست محیطی باشد. ایرانسل برای اولین بار در صنعت ICT کشور به موضوع مصرف انرژی و ردپای کربن توجه کرده است و با تکیه بر ‌استانداردهای جهانی و همچنین اطلاعات و مشاوره از نهادهای علمی داخلی تلاش کرده است که میزان این شاخص‌ها را در مجموعه گسترده‌ای از عملیات هر روزه خود شناسایی محاسبه و البته به صورت منظم گزارش کند. با توجه به نبود تجربه قبلی در بنگاه‌های بزرگ ایرانی در تلاشیم که با تداوم این گزارش‌دهی دقت و صحت این اطلاعات را افزایش دهیم و همچنین ترویج‌گر پیاده‌سازی چنین مفهومی در فضای کسب و کارهای ایرانی باشیم.

مهمترین اثر زیست محیطی کسب و کار ما در نتیجه مصرف انرژی حدود ۱۷ هزار سایت مخابراتی BTS فعال در سراسر کشور است که بیشترین سهم را در ردپای کربن ایرانسل دارد. کاهش اثرات منفی زیست محیطی در کنار پیشرفت سریع فناوری و البته درخواست جامعه برای دسترسی دیجیتال بیشتر چالش بسیار بزرگی است؛ با در نظر گرفتن این موضوع که تقاضای جهانی برای مصرف انرژی بیشتر نیز انکارناپذیر است چالش دیگر محدودیت دسترسی به انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل تفاوت قیمت فاحش این نوع انرژی با انرژی برق نیروگاهی است. هنوز میل به استفاده از انرژی‌هایی که منجر به جنگل‌زدایی و آلودگی هوا می‌شود مشهودتر است و هنوز سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص در ایران به شکل فزاینده‌ای پرهزینه پرریسک و بعضاً بدون بازگشت منطقی سرمایه است.»

عملکرد ایرانسل در کاهش ردپای کربن چگونه بوده است

دکتر مریم محمدی روزبهانی، دانشیار آلودگی‌های محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز درباره این گزارش و بخش انرژی و تغییرات اقلیمی نوشت:

موارد ارایه شده در بخش انرژی و تغییرات اقلیمی در خصوص کاهش ردپای کربن و کاهش مصرف انرژی، پیشرفت بسیار خوبی به شمار می‌رود اما در ‌صورتی که عوامل تاثیرگذار بر چرخه کربن و محاسبه آن ذکر گردد بسیاری از ابهامات برطرف شده و می‌توان به یک آمار قابل اعتمادتر دست یافت.

حتی مشخص نشده است در بخش ردپای کربن، کدام یک از گازهای آلاینده مدنظر بوده است و کدام یک از بخش‌ها بیشترین نقش را داشته است.

در واقع نحوه به دست آمدن آمار می‌تواند بر اعتماد پژوهشگران و مدیران مربوطه بیفزاید.

همچنین کاهش سوخت گازوییل در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نکته مثبت و قابل توجهی است اما همان طور که در گزارش ذکر شده است با توجه به افزایش سایت‌های مربوطه افزایش مصرف انرژی اجتناب‌ناپذیر است و با توجه به روش‌های تولید انرژی پاک با توجه به مقر دکل‌های مربوطه در مناطق مرتفع و دارای روزهای آفتابی مناسب در طول سال، پیشنهاد می‌گردد از روش‌های تولید برق و انرژی پاک از جمله انرژی خورشید با استفاده از سلول‌های فتوولتاییک و همچنین از نیروگاه‌های بادی در مناطق مناسب استفاده شود، چرا که این امر در کاهش انرژی های تجدیدناپذیر و کاهش ردپای کربن سهم عمده‌ای دارد و از سوی دیگر به منظور ترویج استفاده از انرژی‌های پاک می‌تواند الگویی جهت سایر خدمات دولتی و خصوصی باشد.

پایان پیام

پایداری در کسب و کار چیست؟ نگار قدیمی توضیح می‌دهد

کد خبر : 281185 ساعت خبر : 8:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281185
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات