از ایرانیان داخل آلمان در دوران نازی چه می‌دانیم؟

از ایرانیان داخل آلمان در دوران نازی چه می‌دانیم؟

جنگ جهانی دوم در سپتامبر ۱۹۳۹ به دست نازی‌های آلمان آغاز شد. در این یادداشت قصد داریم تا نگاه کوتاهی به زندگی ایرانیان یهودی داخل آلمان در خلال این جنگ بیندازیم.

به گزارش گلونی پس از جنگ جهانی اول تعدادی از ایرانیان از فرصت استفاده کرده و به قصد تحصیل روانه آلمان شدند. آلمانی که در این دوره به دلیل اوضاع اقتصادی پس از جنگ نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقصد ارزان‌تری برای ایرانیان بود.

با شروع جنگ می‌توان حدس زد که شناسایی این ایرانیان برای نازی‌ها کار سختی نبوده است. نازی‌ها مهاجران ایرانی غیرمسلمان را به دو دسته تقسیم کردند؛ دسته اول آنان که از نظر خونی با پیروان حضرت موسی نسبتی نداشتند اما پیرو او بودند و دسته دوم ایرانیان غیر یهودی و غیر مسلمان مانند ارامنه و زرشتی‌ها.

می‌توان گفت در ابتدای امر سختگیری خاصی نسبت به یهودیان ایرانی اعمال نشده بود. چراکه ناز‌ی‌ها از اطلاعات کافی بی‌بهره بوده و این گروه از مهاجران را در دسته اول تقسیم بندی مذکور قرار داده بودند. درنتیجه، در ابتدا سیاست خاصی در رابطه با آنان اتخاذ نکرده بودند.

تا این که در سال ۱۹۴۲ اداره سیاست‌گذاری نژادی تصمیم گرفت تا وضعیت نژادی و قومی ایرانیان یهودی را مشخص کند که البته تحقیقات آن‌ها به نتیجه قطعی نرسید.

ایرانیان داخل آلمان در دوران نازی

آدولف آیشمن‌، رئیس وقت اداره سیاست‌گذاری نژادی در اینباره می‌نویسد: «اینگونه که ایرانیان یهودی وانمود می‌کنند، یک روش پنهان‌کارانه است. زیرا امکان دارد در ایران بعضی ایرانیان به طور انفرادی مذهب حضرت موسی را قبول داشته باشند که از نظر نژادی یهود حساب نشوند.

این‌ها فقط به علت تعلق عقیده مذهبی‌شان خویش را یهودی می‌خوانند. با وجود این نمی‌توان اینان را (تمامی ایرانیان یهودی را) به عنوان غیر یهودی شناخت. در شرایطی می‌توان برای ایرانیان یهودی استثنا قائل شد که بپذیریم در ایران هیچ گاه موضوع یهودیان مطرح نبوده و یهودیانی که از نظر نژادی خالص باشند، در میان آن‌ها وجود ندارد.»

این‌طور که به نظر می‌رسد، آیشمن قصد داشته تا یهودیان ایرانی نیز نتوانند از مهلکه‌ نازی جان سالم به در ببرند. در زمانی که هنوز بر سر جان این دسته از ایرانیان بحث‌ها بود، سایر یهودی‌های غیر ایرانی‌ هم سعی داشتند تا با گرفتن گذرنامه ایرانی کورسوی امیدی برای رهایی از کوره‌های آدم‌سوزی و کارگاه‌های کار اجباری برای خود به دست بیاورند.

همین مسئله باعث شد تا مقامات آلمانی بیش از پیش دست به تلاش بزنند و این ناآرامی همواره متوجه این گروه از ایرانیان بود. با توجه به کمبود منابع شاید بتوان گفت که ایرانیان یهودی در آن زمان نسبت به سایر یهودیان وضعیت بهتری داشتند.

اما این مطلقا به معنای انکار رنج این دسته از ایرانیان داخل آلمان در دوران سلطه نازی‌ها نیست.

آنتوان کتابچی کیست؟

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 282323 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282323
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات