الگوریتم به ریش ما و هما می‌خندد

الگوریتم به ریش ما و هما می‌خندد

به گزارش گلونی فضای مجازی جامعه نیست. جامعه کوچه و خیابان است و امیدواری از تعداد دفعات دیده شدن ویدئوی هما به وجود نمی‌آید.

یعنی ملاک امید و یا ناامیدی جامعه از فضای مجازی و لایک و کامنت نیست. البته که اینجا یک شاخص است اما فقط یک شاخص است و اگر دیده شدن ویدئوی هما را اساس قرار بدهیم و پشت هم از دل آن تحلیل دربیاوریم، خطا کرده‌‌ایم.

بیش‌تفسیری آفت این فضاست که البته مشتری زیاد دارد. واکنش‌های احساسی به موضوعات، اغلب سر از همان اطلاعات فریبکارانه و اخبار جعلی درمی‌آورد و برخی برای دیده شدن دست به هر جعلی می‌زنند.

الگوریتم به ریش ما و هما می‌خندد

عمده اقبال به این ویدئو در تعابیری همچون: عجیب و باورنکردنی، پرنده افسانه‌ای، ربط دادن دیده شدن آن به بارش برف، دیده شدن پس از سال‌ها، ربط دادن آن به نشان هواپیمایی ملی ایران و آثار تخت‌جمشید و… بود.

ما در متن‌هایی که همراه این ویدئو منتشر شد با چیدمان اطلاعات فریبکارانه مواجه بود که مهم‌ترین گزاره‌اش دیده شدن این پرنده پس از سال‌ها بود. این چیدمان و حتی عکس جعلی بعدی درباره اسیر کردن این پرنده، بر اساس فیک‌نیوز و الگوریتم‌های اینستاگرام نوشته است.

البته برخی همچنان می‌‌توانند ده‌ها تحلیل سیاسی و اجتماعی از دیده شدن این ویدئو بیرون بدهند اما آنچه روشن است این است که الگوریتم‌ها نشسته‌اند و به ریش ما و هما می‌خندند.

فراموش نکنیم که امید یک فضلیت است و پلی است میان خوش‌بینی و بدبینی. این فضلیت چیزی فراتر از این بازی‌های مجازی است.

دیگر نکته‌ای نیست و به گمانم به پایان بحث رسیده‌ایم. پیشاپیش از توجه و لطف شما سپاسگزارم.

فیک نیوز چیست و چه کاربردی دارد؟

چگونه یک خبر جعلی را بشناسیم؟

تفاوت خبر جعلی با اخبار واقعی در چیست؟ چگونه می‌توان خبر جعلی را شناخت؟

پایان پیام

کد خبر : 282785 ساعت خبر : 7:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282785
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات