اهمیت سفالینه ها در مطالعات هخامنشی

اهمیت سفالینه ها در مطالعات هخامنشی

به گزارش گلونی موسسه مطالعات ایرانشناسی و علوم انسانی نیمروز با همکاری موسسه گلونی، خانه اندیشمندان علوم انسانی و کانون ایرانشناسی دانشگاه تهران برگزار می‌کند:

اهمیت سفالینه‌ها در مطالعات باستان‌شناسی بر هیچ محقق و متتبعی پوشیده نیست. با این حال، آیا می‌توان از دست‌آورد‌های سفالینه‌ها در مطالعات ادوار تاریخی گونه‌گون در سطوح مختلف نیز بهره برد؟

این پرسشی است که در گفت‌وگو با دکتر علیرضا عسگری چاوردی (عضو هیئت علمی گروه باستانشناسی دانشگاه شیراز)، که میزبانی از ایشان را سید دانیال تقوی‌نژاد (دانشجوی تاریخ دانشگاه شیراز) برعهده دارد، برآنیم تا به بحث بگذاریم.

زمان برگزاری نشست: جمعه ۴ اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ به وقت ایران.

محل برگزاری نشست: اسکای‌روم از طریق این لینک و لینکی که در روز نشست از طریق استوری و کانال تلگرام در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

اهمیت سفالینه ها در مطالعات هخامنشی

جالب است بدانیم سفالگری یا کوزه‌گری ایرانی سابقه طولانی در تاریخ ایران دارد. سفالگری یکی از اولین و مهم‌ترین اختراع‌های ساخته شده توسط انسان است.

برای مورخان و باستان شناسان از مهم‌ترین مظاهر هنری است. باستان شناسان از راه سفالگری با شرایط اجتماعی و اقتصادی یک دوره یا یک منطقه آشنا می‌شوند.

با مطالعه سفال‌ها در مورد زندگی، دین مردم و تاریخ٬ روابط اجتماعی و نگرش جامعه را نسبت به همسایگان تفسیر می‌کنند.

ساخت سفال در ایران دارای سابقه‌ای طولانی و درخشان است. با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص کشور ایران، که در محل تقاطع تمدن‌های باستانی و در مسیرهای کاروان‌های مهم واقع است، تقریباً در هر بخشی از ایران، در زمان‌های مختلف درگیر ساخت سفال بوده‌اند.

با این حال، حفاری‌های اخیر و تحقیقات باستان‌شناسی نشان داد که چهار منطقه عمده در تولید سفال در فلات ایران وجود دارد: بخش نخست شامل غرب کوه‌های زاگرس و نواحی لرستان است.

بخش دوم شامل نواحی جنوب دریای خزر است که استان‌های گیلان و مازندران را در بر می‌گیرد. این دو منطقه نخستین نواحی در فلات ایران بوده‌اند که سفالگری را آغاز نموده‌اند.

بخش سوم شامل شمال غرب کشور و نواحی آذربایجان را شامل می‌شود. بخش چهارم در جنوب شرقی است و استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان را شامل می‌شود.

افزون بر این ۴ منطقه نواحی کویری ایران را نیز می‌توان به آن اضافه کرد که قدمت ساخت سفال در آن به ۸ هزار سال پیش از میلاد بر می‌گردد.

هنر سفالگری در دوره سلجوقیان

پایان پیام

کد خبر : 282761 ساعت خبر : 0:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282761
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات