تفاوت ایران با ابرقدرت های تاریخی چیست؟

تفاوت ایران با ابرقدرت های تاریخی چیست؟

به گزارش گلونی جواد طباطبایی در مجله سياست‌نامه نوشت:

گاهِ نوروز در تمدّنِ ایرانشهری

ایران از همان آغاز «دولت جان و روان» بوده و توانسته با زبان فرهنگ و نمودهای تمدنی خود بر بخش‌های بزرگی از جهان فرمان راند و به رغم انحطاطی که در همه ارکان آن از دیر باز افتاده است فرمان می‌راند.

یک نمونه جالب توجه از پایداری تمدن ایرانشهری عید نوروز است که درافتادن عالم پرنفوذی مانند امام محمد غزالی از اهمیت آن هیچ نکاست.

کشورهای بسیاری در حوزه تمدن ایرانی و حتی بیرون از آن سده‌هاست که این روز خجسته را جشن می‌گیرند.

تفاوت ایران با ابرقدرت های تاریخی چیست؟

در ایران غزالی از اعتبار اندکی برخوردار است اما در دیگر کشورهای حوزه تمدن، ایرانی بویژه در کشورهایی که مردمان آنها به طور عمده از اهل سنت و جماعت هستند، غزالی را بیش از ایرانیان گرامی می‌دارند، اما نوروز را نیز به رغم فتوای امام محمد جشن می‌گیرند و این جشن گرفتن را در تعارض با دیانت خود نمی‌بینند.

این یک نمونه نشان از آن دارد که بسیاری از نمودهای فرهنگی و تمدنی، ایران اگر بتوان گفت، اموری فراملی هستند.

دلیل این که در این بخش از جهان تنها فرهنگ و تمدن ایرانی توانسته به چنین جایگاهی دست یابد جز این نیست که ایران در طول تاریخ خود یگانه «دولت جان و روان» در این بخش عالم بوده و در شرایط پیچیده‌ای توانسته در تمایز با سیاست «دست-و- پا کردن»‌های آتاتورکی آفریننده باشد.

از این رو، ایرانیان مدافعان چندان خوبی برای مرزهای خود نبوده‌اند و بی‌سبب نیست که در طی سده‌ها ایران مانند «چرم ساغری» پیوسته کوچک‌تر شده، اما حقیرتر نشده است.

جای شگفتی نیست که همه ناحیه‌هایی از آن که در دوره‌های مختلف از مام میهن جدا شده‌اند به قهقرا رفته‌ و با گسست بند ناف خود از او این آگاهی را نیز از دست داده‌اند که بدانند چرا به قهقرا رفته‌اند.

نمونه عبرت‌انگیز افغانستان پیش روی ماست مردمان این کشور در کشاکش میان عصر حجر طالبانی و اشغال بیگانه، هنوز نتوانسته‌اند راهی برای خود پیدا کنند و هنوز ملت نیستند.

دیگر ناحیه‌های جدا شده از ایران مانند کردستان عراق و ترکیه نیز تا کنون کمتر از کردستان ایران بخشی از دو کشور عراق و ترکیه و مردمان آنها نیز بسی کمتر از مردمان مناطق کرد ایران جزئی از یک ملت به شمار می‌آیند.

«جان و روان» ایران و وحدت در کثرت آن این وضع تاریخی پیچیده را ممکن کرده، در حالی که در دیگر کشورها، که امر ملی از تاریخ آنان غایب بوده، و با «دست و پاکردن‌»ها خود را به مقام ملت ارتقا داده‌اند، این تفاهم ملی ممکن نمی‌شده است.

آیین های مرتبط با بلاگردانی در نوروز

پایان پیام

کد خبر : 283041 ساعت خبر : 0:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=283041
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات