زادروز زرتشت در روز خرداد از ماه فروردین

زادروز زرتشت در روز خرداد از ماه فروردین

به گزارش گلونی در کانال نیمروز درباره روز تولد زرتشت آمده است:

«بی‌گمان یکی از موثر‌ترین اندیشه‌ها بر روان و زندگی ایرانیان، آموزه‌ها و یادمان‌های زرتشت است که در حدود ۳ هزار سال پیش در شمال شرقی ایران بزرگ می‌زیسته است. اهمیت زرتشت برای سرگذشت ایران و ایرانیان چنان زیاد است که روح ایرانی را جدا از او نمی‌توان دانست.
به باور زرتشتیانِ ایران، زرتشت، پیامبر ایرانی، در روز خرداد از ماه فروردین برابر با ششم فروردین با خنده دیده به جهان گشوده است. در متن‌های کهن فارسی میانه از جمله متن «ماه فروردین روز خرداد» زرتشت در این روز به پیام‌آوری برگزیده شده است. چنان که می‌گوید:

māh frawardīn rōz ī hordād zarduxšt ī spitāmān dēn ī māzdēsnān az ohrmazd ī xwadāy be padīrift. (Jamasp-Asana, 1913, p.105)

ماه فروردین، روز خرداد، زردشتِ سپیتمان، دین مزدیسنی را از اورمزد خدای بپذیرفت. (گشتاسب و حاجی‌پور، ۱۳۹۸)

در این روز دیدار و گفت‌و‌گوی اهورامزدا با زرتشت رخ داده است. همچنین این روز در باور ایرانیان باستان آبستن وقایع بسیار مهم‌ دیگری نیز بوده است. مهم‌ترین روز از جشن باستانی نوروز نیز که به «نوروز بزرگ» مشهور است متعلق به ششم فروردین است.»

زادروز زرتشت در روز خرداد از ماه فروردین

معرفی ایزدان اندیشه زرتشتی

مهر، میثره، میترا: هرچند ایزدمهر از ایزدان پیشازرتشتی است.

اما باید بدانیم این ایزد در اندیشه زرتشتی هم نقش پررنگی ایفا می‌کند. برخلاف امروز که کلمه مهر و ایزد مهر یک تصویر مونث را در ذهن مجسم می‌کند، باید بدانیم که این ایزد مذکر است و اوست که وظیفه نظارت بر پیمان‌ها و به‌ خصوص پیمان میان اورمزد و اهورامزدا را برعهده دارد.

در زمانی که پیمان‌ها حفظ نشده و شکسته شوند هم ایزد مهر چهره ایزد جنگ به خود می‌گیرد و به جنگ با پیمان‌شکنان می‌رود.

اناهید، ناهید: ایزدبانو اناهید هم از ایزدان پیشازرتشتی محسوب می‌شود و در بین مردمان هندواروپایی نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.

او خردمند، زیبا و ایزدبانو عشق و باروری است. از این رو می‌توان اناهید را با آفرودیت در یونان و ایشتر در بابل و همچنین با ایزدبانو سَرس‌وَتی در آیین ودایی هند همسان دانست.

در آبان‌یشت اوستا، کتاب مقدس به‌دینان زرتشتی او به صورت زنی جوان، زیبا، سپیداندام، آراسته به جواهرات و تاجی با صد ستاره بر سر و تن‌پوشی زرین به تصویر کشیده شده است.

پایان پیام

کد خبر : 283071 ساعت خبر : 12:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=283071
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات