دین دوره کریم خانی و مذهب او

دین دوره کریم خانی و مذهب او

به گزارش گلونی می‌دانیم که ظهور صفویان در ایران تغییرات ویژه‌ای در حوزه دین و مذهب به دنبال داشت. امپراتوران صفوی با رسمی کردن مذهب تشیع برگ تازه‌ای در تاریخ ایران و ممالک اسلامی ورق زدند.

شاهان سلسله‌های بعدی اما تفاوت خاصی در شیوه نگاه به مذهب ایجاد نکردند و استراتژی مذهبی سفت و سختی چون صفویان نداشتند. یکی از این شاهان کریم‌خان زند سر سلسله خاندان زندیه بود.

دین دوره کریم خانی

او برای منصب و مشروعیت گرفتن در پی تایید علما نبود. هنگامی که علمای مهاجرت کرده به عتبات نجف و کربلا با شنیدن خبر بر تخت نشستن وکیل به ایران بازگشتند، با شاهی مواجه شدند که نیازی به تایید آن‌ها نداشت.

کریم خان زند بر حسب معمول روزگار شیعه بود، برای مقامات دینی چون شیخ‌الاسلام مقرری تعیین می‌کرد، مسجد می‌ساخت، مقبره‌ها را بازسازی می‌کرد و به نام امام دوازدهم شیعیان، امام زمان سکه ضرب می‌کرد.

با این حال تدین او را امری سطحی دانسته‌اند و یکی از وقایع‌نویسان هم‌دوره‌اش می‌گوید وکیل در همه عمر نماز نخواند.

علاوه بر این‌ها کریم‌خان که معتقد بود قیمت‌ها را به طرز خوبی ثابت نگه‌داشته، پرداخت مقرری به طلاب، سید‌ها و دراویش را بیهوده می‌دانست.

رفتار کریم‌خان با اقلیت‌های مذهبی چون هندوها، مسیحیان و یهودیان نیز به روابط خارجی و تجارت وابستگی زیادی داشت و هر فردی از هر قشر، جامعه یا مذهبی به شرط پرداخت مالیات و خراج می‌توانست در امور خود استقلال داشته باشد و از سوی مقامات مسلمان مداخله و آزاری نبیند.

تنها در صورتی این اصل نقض می‌شد که یک زد و خورد و نزاع عمومی و آشکار بین جوامع مسیحی شکل می‌گرفت و نظم عمومی را دچار اختلال می‌کرد. در این صورت حکومت و دولت‌مردان مسلمان مداخله می‌کردند و به تنبیه و سرکوبی می‌پرداختند.

درباره کریم خان زند بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235594 ساعت خبر : 2:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235594
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات