سافت نیوز خبر است یا گزارش؟

سافت نیوز خبر است یا گزارش؟

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه درباره سافت نیوز یا نرم خبر در کانال خود نوشت:

«اگر سافت، گزارش بود که اسمش را نیوز نمی‌گذاشتند! اما در عین حال قبول دارم که ماهیت سافت نیوز هنوز مبهم است نه برای ما، که در دنیا هم هنوز بر سر ماهیت آن توافق روشنی به چشم نمی‌خورد.

البته در دنیای روزنامه‌نگاری مدرن، انتقادهای ضد سافت‌نیوز به تکنیک و ساختار سافت‌نویسی مربوط نمی‌شود و مخالفان سافت‌نیوز دقیقا می‌دانند کجا را هدف گرفته‌اند: روزنامه‌نگاری انتقادی متکی به سافت نویسی.

(سافت‌نیوز + روزنامه نگاری انتقادی = آلیاژ خطرناک!)

روزنامه‌نگاری‌انتقادی (Critical Journalism) در واقع در قیاس با جریان غالب روزنامه‌نگاری جهانی، یک نوع روزنامه‌نگاری آلترناتیو و رادیکال است و این برای کانون‌های قدرت و ثروت پدیده خوشایندی نیست.

چرا که با اتکا به عناصر خبری تحلیل (why) و تشریح (how) که جزو تاکیدهای نرم‌نویسی است، دست به افشاگری می‌زند و باز از آنجایی که در سافت‌نویسی به جای تکیه به یک منبع رسمی، به چندین منبع استناد می‌شود، که می‌توانند منابع غیر رسمی هم باشند، غلظت مخالفت کانون‌های قدرت و ثروت با آن افزایش می‌یابد، آن‌ها می‌گویند سافت‌نیوز، دمکراسی را تضعیف می‌کند.»

سافت نیوز
سافت نیوز

گفتنی است ركن اصلی در تنظیم خبر شناخت عناصر خبری است، بدون شناخت عناصر خبری كار تنظیم خبر نه تنها با مشكل مواجه خواهد شد بلكه در صورت تنظیم؛ خبر از ابهام برخوردار خواهد بود.

این عناصر شش‌تا هستند که در فارسی سه عنصر «ک» و سه عنصر با «چه» آغاز می‌شوند.

پاسخ مناسب به این شش عنصر و شفاف کردن آنها در خبر، به غنا و جامع بودن آن می‌افزاید.

درباره آموزش روزنامه نگاری بیشتر بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235661 ساعت خبر : 2:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235661
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات