چالوس، سفرهای همیشگی آخر هفته به این جاده زیبا

چالوس، سفرهای همیشگی آخر هفته به این جاده زیبا

جاده چالوس از کودکی خاطره‌انگیز بوده و بخشی از نوستالژی‌های سفر در آن شکل گرفته است. این جاده محبوب برای رفتن به شمال است که مصداق لذت بردن از مسیر است. مسافت چالوس لابه‌لای جاذبه‌های طبیعی و خوراکی‌اش به چشم نمی‌آید و در بالای لیست سفرهای کوتاه آخر هفته تهرانی‌ها قرار دارد. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد جاهای دیدنی و خوردنی‌های کم نظیر جاده چالوس می‌خوانید.

جاذبه‌های گردشگری جاده چالوس

با اینکه چالوس بیشتر به عنوان راهی برای رفتن به شمال شناخته می‌شود اما این جاده پتانسیل این را دارد که به طور مستقل مقصد نهایی باشد. چالوس جاده‌ای‌ست که از روی کوه‌های البرز کشیده شده و روستاهای خوش آب‌وهوای زیادی مثل شهرستانک، هریجان، گچسر و… در مسیرش قرار گرفته‌اند. اجاره ویلا استخردار چالوس جاباما کار را برای اقامت در جایی از این مسیر معرکه ۱۶۰ کیلومتری یک سره می‌کند و تعطیلات آخر هفته آغاز می‌شود. ویلاهایی با منظره کوهستان و دریا که چیزی کم از شمال ندارد.

این جاده در هر فصل زیبایی‌های خودش را دارد. فصل بهار همه جا سبز است و کمتر خاک به چشم می‌خورد. در فصل تابستان بوته‌های تمشک و زرشک میوه داده‌اند و همچنان می‌توانید خنکی هوا را حس کنید. با شروع فصل پاییز که درخت‌ها مثل پالت رنگ می‌شوند چالوس بسیار تماشایی‌ست. اما فصل زمستان که هیچ سالی، این جاده را از بارش برف بی نصب نمی‌گذارد در کنار زیباییش، برای رانندگی در گردنه‌ها و تونل‌ها باید احتیاط کرد و لوازم لازم را به همراه داشت. همچنین این منطقه پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد.

غذا‌ها و خوراکی‌های بومی چالوس

یکی از خوشمزه‌ترین بخش مسافرت تجربه‌ی طعم‌های جدید و متنوع اقلیمی است که به آن سفر کرده‌ایم. جاده چالوس هم از این قاعده مستثنی نیست. فرصت سفر به چالوس را باید غنیمت شمرد و یکی از وعده‌های اصلی غذا را در یکی از رستوران‌های جاده خورد.

چالوس فرهنگ غذایی مخصوص به خود را دارد و با مواد اولیه‌ی بومی خود غذاهای خوش رنگ و لعابی مثل بیج‌بیج، آغوز مسما، نازخاتون، بشته‌واش و… را طبخ می‌کنند. پیدا کردن بهترین رستوران جاده چالوس کار سختی نیست چون تعدادشان کم نیست و شما می‌توانید از خوردن غذای محلی لذت کافی را ببرید. بخش شکم‌گردی چالوس را دست کم نگیرید. بخش به بخش این جاده ارزش ترمز زدن را دارد.

اگر شب از این جاده عبور می‌کنید خوردن بلال، آش‌رشته و آش‌دوغ می‌تواند شما را حسابی گرم کند. خوردن چایی و قهوه هم که شب روز نمی‌شناسد و در هوای خنک چالوس حسابی به تن می‌نشیند. در مسیر جاده چالوس می‌توان به عنوان سوغات از خوراکی‌های آن‌جا خرید کرد. سوغاتی‌های خوراکی مثل انواع ترشیجات، لواشک‌ها و… که تجربه ثابت کرده تا آخر سفر چیزی از آن‌ها باقی نمی‌ماند و خورده می‌شوند.

چالوس، سفرهای همیشگی آخر هفته به این جاده زیبا
چالوس، سفرهای همیشگی آخر هفته به این جاده زیبا

جاهای دیدنی جاده چالوس

در طول مسیر جز روستاهای اطراف، خود جاده چالوس هم جاهای دیدنی خودش را دارد. در کیلومتر ۱۷ جاده، آبشار ۵۰ متری خور قرار دارد که محل مناسبی برای یک استراحت چند ساعته است. در مسیر رسیدن به آبشار می‌توانید از تماشای باغ‌های آلو و سیب لذت ببرید.

مکان بعدی که می‌توان در آن ساعتی استراحت کرد سد امیرکبیر یا همان سد کرج است که افراد زیادی در کنار رودخانه‌اش استراحت می‌کنند. این سد یکی از وعده‌گاه‌های ماهی‌گیران برای آخر هفته‌هاست.

یکی دیگر از زیبایی‌های مسیر چالوس هفت برادران است. هفت صخره که مثل نگهبان به فاصله کمی از هم کنار جاده ایستاده‌اند. به همین خاطر اسم هفت برادر روی آن‌ها گذاشته شده است و شکل‌گیری این سنگ‌ها بدون دخالت انسان و زاده طبیعت است.

 و در آخر بعد از تمام شدن جاده چالوس بین شهرستان چالوس و مرزن‌آباد به جنگل سرپوش تنگه می‌رسیم. در این جنگل سر سبز با درختان بلند و سنگ‌های خزه‌ای یک آبشار زیبا هم جاری‌ست. این جنگل از بکرترین محیط‌های طبیعت‌گردی حساب می‌شود که مسیر آن به بنای تاریخی دوران، آتشکده بهرام ری (تپه مبل) ختم می‌شود.

شهرها و روستاهای مسیر جاده چالوس

چالوس مسیری طولانی از دل کوهپایه‌های البرز تا دریاچه خزر است که سر راه خود از شهر‌ها روستاهای زیادی می‌گذرد. هر کدام از این روستاها ویژگی و جاذبه‌های منحصر به فرد خودشان را دارند و دارای ظرفیت گشت و گذار یک روزه هستند. مناطقی مثل شهرستانک، دیزین، ارنگه، میدانک، هریجان،کندلوس و… که در طبیعت این مناطق چشمه، آبشار و رودخانه‌های زیادی جاری‌ست.

شهرستانک

روستای شهرستانک در شمال کوه توچال از ییلاق‌های مورد علاقه ناصرالدین شاه قاجار بوده است. جز طبیعت بکر و هوای مطبوع این روستا  یکی از جاذبه‌های دیگر گردشگری آن درخت کهنی به اسم «اُرس» یا «هورست» با ۲۸۰۰ سال سن است. این منطقه بناهای تاریخی دیگری مثل آتشگاه قصران، قلعه دزدبند، کاخ شهرستانک و… را در خود جای داده است.

باغ لاله گچسر

این روستا از توابع آسارا کرج است که آن را با دشت لاله‌اش می‌شناسند. هوای گچسر در زمستان برفی و در تابستان خنک و ییلاقی‌ست. در فصل بهار با آب شدن برف‌ها سر و کله‌ی گل‌های وحشی و لاله‌ها پیدا می‌شود. باغی به مساحت یک هکتار از انواع لاله‌ها در این شهر است که هر سال گردشگران زیادی برای تماشایش به این شهر سفر می‌کنند. اگر به دیدن شهر گچسر رفتید سری هم به دیزین بزنید.

پیست اسکی دیزین

دیزین یکی از  پیست‌های بین‌المللی اسکی است که در جاده‌ی چالوس قرار دارد. هوای این دهکده گردشگری در زمستان به منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و تابستان‌ها هوای خنک و دلپذیری دارد. زمستان با بارش برف روی کوه‌های این منطقه امکان تفریحات و ورزش‌های زمستانی مثل اسکی، تله‌سیژ، تله‌کابین و… مهیاست. با آب شدن برف‌ها پیست چمن این مجموعه فعال می‌شود و در کنارش زمین تنیس، والیبال و زمین اسب‌سواری هم موجود است تا سلیقه‌های متنوعی را تامین کند. این دهکده دوره‌هایی از سال را میزبان  مسابقات جهانی اسکی روی چمن است.

اگر از کرج وارد جاده چالوس شوید ۶۵ کیلومتر بعد از گچسر به سمت دلکوه تغییر مسیر دهید و بعد از روستای ولایت رود به پیست اسکی دیزین می‌رسید. این مجموعه امکانات رفاهی و دسترسی خوبی دارد و گزینه مناسبی برای تعطیلات آخر هفته به حساب می‌آید تا از جاذبه‌های ورزشی آن لذت ببرید.

سفرهای آخر هفته چالوس به مقصد شمال

زیبایی‌های جاده چالوس تمام نشدنی است و به همین دلیل مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. سفرهای همیشگی آخر هفته به این جاده باعث توسعه امکانات رفاهی در آن شده اما باید مسیر کوهستانی و گردنه‌های تند و تیزش را هم به جان خرید. اجاره ویلا ارزان در شمال جاباما انگیزه‌ای مضاعف برای عبور از این جاده پر پیچ و خم ایجاد می‌کند و می‌توانید لحظاتی به یادماندنی در سفرتان خلق و ثبت کرد. در چالوس فقط به فکر رسیدن به مقصد نباشید و از طبیعت بکر و فضا‌های بین راهی نهایت استفاده را کنید.

آگهی در گلونی

کد خبر : 271078 ساعت خبر : 12:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271078
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات