کمیته تأمین منابع مالی ارمغان کلانتری برای نجات محیط‌ زیست

⇑برای خواندن مطالب بیشتر روی کلمات کلیک کنید⇑

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض آبادی: بارها در جمع‌های خودمانی و رسمی گفته‌ایم و شنیده‌ایم که دولت، پولش کجا بود؟ بعضی‌ها اما معتقدند پول هست. ولی جای دیگری حیف‌ومیل می‌شود. انگار بخواهیم یک لیوان سوراخ آب را تصور کنیم. مثل ماجرای آب که خیلی‌ها کم‌آبی را باور نداشتند و ندارند و هنوز هم می‌گویند کم‌آبی کجا بود؟ آب را صادر می‌کنند.

گذر از هشت سال دشوار دولت نهم و دهم، کار آسانی نبود. فساد، رانت و غارت اموال بیت‌المال از یادمان نرفته. همه این اتفاقات در وضیعت وخیم محیط‌زیست، بیش از آنچه تعجب‌آور باشد، تأسف‌بار بود و بیش از همه اعتماد مردم از بین رفت که اگر پول نیست پس چرا این‌همه ریخت‌وپاش‌های ریز و درشت رواج پیدا کرده؟ در همین وضعیت اسفناک، محیط‌زیست کشور و سازمان متولی‌اش هم شرایط وخیمی داشت. تا جایی که به گفته ابتکار، رئیس پیشین این سازمان، «وقتی در سال ۹۲ با حکم رییس جمهوری، مسئولیت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور را بر عهده گرفتم شاهد تحلیل رفتن توان سازمان در بسیاری عرصه‌ها از جمله تجهیزات، توانمندی نیروهای انسانی، معیشت کارکنان و محیط‌بانان بودم و در برخی زمینه‌ها حتی پسرفت هم داشتیم».

محمد مجابی، معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، در اردیبهشت امسال گفت «اعتبارات کل سازمان، منهای اعتبارات استان‌ها، از حدود ۱۷۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۶۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ رسیده است، تأکید کرد: این افزایش اعتبار و رشد قابل توجه بیانگر نگاه ویژه دولت یازدهم به موضوع محیط‌زیست و اهمیت این حوزه است».

حالا اما عیسی کلانتری، رئیس کنونی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در آغاز کار خود، درباره راهکارهای کاهش مشکل مالی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است «دولت پول اضافی ندارد. در شرایط حاضر امکان انجام تعهدات خود را هم ندارد بنابراین نمی‌توان توقع افزایش بودجه از سوی دولت را داشت. در این شرایط تصمیم داریم که یک کمیته تأمین منابع مالی، اعم از بخش‌های خصوصی و دولتی در سازمان محیط‌زیست تشکیل دهیم و از افرادی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند دعوت کنیم تا از این روش منابع سازمان حفاظت محیط‌زیست را تأمین کنیم»

قبل از انتخاب کلانتری به‌عنوان رئیس سازمان، پیش‌بینی‌ها این‌گونه بود که کلانتری می‌تواند بودجه سازمان حفاظت محیط‌زیست را افزایش دهد. بودجه‌ای که اگر مناسب نباشد نمی‌تواند ما را از وضعیت شکننده‌ای که درزمینه منابع طبیعی و حیات‌وحش داریم نجات دهد. محیط‌زیست، بارها قربانی ندارم گفتن‌های متصدیان سازمان شده است. گویا کلانتری با به کار بردن جمله «دولت پول اضافی ندارد»، حجت را بر خود و دیگران تمام کرده است و چشم امیدی به خزانه دولت برای افزایش اعتبار مالی سازمان ندارد.

جزئیات کار این کمیته، آن‌قدر مهم است که لازم است پس از تشکیل کمیته، کلانتری در راستای شفافیت مالی از نقشه راه افزایش اعتبار، پرده بردارد و دقیق و روشن درباره راهکار خود توضیحاتی را ارائه دهد. باید منتظر باشیم و ببینیم ذی‌نفعان و شرکایی که قرار است به این کمیته ملحق شوند چه کسانی هستند و چه شیوه‌ای را برای افزایش اعتبار مالی سازمان اجرا خواهند کرد. اگرچه برای حل معضلات زیست‌محیطی، منابع مالی لازم است اما فراموش نکنیم که در غیاب مدیریت منابع مالی، کاری از پیش نخواهد رفت. لیوان سوراخ آب را نمی‌توان، پُر به مقصد رساند.

پایان پیام

⇓برای خواندن مطالب بیشتر به بخش مطالب مرتبط بروید⇓

کد خبر : 51732 ساعت خبر : 2:38 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=51732
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات