نوشتارهایی برای ارزیابی عملکرد انتظامی در معاونت مطبوعات

مدیرعامل موسسه شهرکتاب، رایزن فرهنگی ایران در اتریش و حجت‌الاسلام و المسلیمن محمدرضا رائری، عملکرد حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهدی فیروزان (مدیرعامل موسسه شهرکتاب)، محمدرضا وصفی (رایزن فرهنگی ایران در اتریش) و حجت‌الاسلام و المسلیمن محمدرضا رائری با نگارش یادداشت‌هایی عملکرد حسین انتظامی را در دوره شش سال حضور در معاونت امور مطبوعاتی مورد بررسی قرار دادند.

**********

مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهرکتاب درباره عملکرد حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی یادداشتی با عنوان «حسین انتظامی، هسته اولیه ساختارمندی اطلاع‌رسانی و تبلیغات را شکل داد» در اختیار ایسنا قرار داده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«ما مفهوم درستی از تبلیغات و اطلاع‌رسانی نداریم و در خیلی از حوزه‌ها، ضعف تکنیک‌ها و شیوه‌های جدید اطلاع‌رسانی را مشاهده هستیم. در این میان با نگاهی به پنج سال مدیریت آقای حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی شاهد تغییر یک نگرش جدی در این زمینه بوده‌ایم.

معتقدم حسین انتظامی، هسته اولیه ساختارمندی اطلاع‌رسانی و تبلیغات را در این دوره معاونتش شکل داده است و و بذر آغازین آن را کاشته است. اقدامات ساختارمند و استراتژیک مدیریتی حسین انتظامی را شاید به این زودی‌ها نتوان درک کرد. اگر این هسته اولیه استمرار یابد، آینده‌ای متفاوت از امروز خواهیم داشت.

کسانی که با دنیا و مطبوعات و رسانه‌های جهان آشنا هستند و می‌بینند که مدیریت رسانه در جهان با چه هوشمندی‌هایی از جمله بهره‌مندی از توان روانشناسی، جامعه‌شناسی و حتی تاریخ و ادبیات شکل گرفته است، می‌دانند که مفاهیم  و پیام رسانه‌ها، چگونه و با چه شیوه‌های سنجش و با چه بسته‌بندی‌هایی در جهان عرضه می‌شود.

این هوشمندی را در همه حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کمتر در عموم سیاست‌های رسانه‌ای در کشور شاهد هستم. چراکه برای مدیران رسانه در ایران، سناریونویسی تعریفی ندارد. مدیریت رسانه در ایران از استراتژِی‌هایی که مجموعه‌ای از تاکتیک‌های ریز و درشت و مختلف را به کار گرفته باشد، برخوردار نیست. اما به نظر من یکی از مدیرانی که در عرصه مدیریت رسانه، درک درستی از این مفاهیم دارد، حسین انتظامی است که با همین درک درست توانسته است، آغازگر کاری ساختارمند و راهی متفاوت در این دوره ۵ ساله معاونتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

از آنجا که هم مخاطب خارجی ما از معاونت مطبوعاتی تغذیه می‌شود و هم مطبوعات داخلی هم از حیث پشتیبانی و از حیث محتوایی در تعامل با معاونت مطبوعاتی هستند، حسین انتظامی، بیش از هر چیز با نگاه استراتژیک خود، ستون‌های اولیه و زیر ساخت‌های محکمی را برای تغییر نگرش‌ها و مسیر آینده فراهم ساخت. گرچه تحقق همه اهداف این ساختار، نیاز به زمانی طولانی دارد که امیدوارم معاون بعدی ادامه‌دهنده این راه و مسیر باشد.»

***********

محمدرضا وصفی، رایزن فرهنگی ایران در اتریش نیز  در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، عملکرد حسین انتظامی در معاونت امور مطبوعاتی را مورد بررسی قرار داده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«حسین انتظامی، ویژگی‌های خاصی در مدیریت خود دارد. دقت، سخت‌کوشی، مدیریت علمی، توجه به پیشگیری پیش از درمان از جمله نکته‌های مهم مدیریتی اوست. از سوی دیگر انتظامی به خوبی فضای مجازی و جهان جدید رسانه‌ها را می‌شناسد. او دستاوردهای نیکویی برای معاونت مطبوعاتی در این دوره داشته است.

مدیریت درست رسانه‌های مجازی، درمان بسیاری از مشکلات اورژانسی رسانه‌های مکتوب از جمله توفیقات اوست. در این میان یکی از مهمترین دستاوردهای متفاوت و تاثیرگذار معاونت مطبوعاتی در دوره او را تحقق سنت شفاف‌سازی است. او ارکان مختلف در عرصه مدیریت رسانه‌ها را شفاف‌سازی کرد که نمونه برجسته آن را باید در شفاف‌سازی یارانه‌های مطبوعات دید.

امیدوارم این مدیریت علمی در تمام ارکان و ساختارهای فرهنگی کشور مورد توجه قرار بگیرد.»

***********

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی‌اش با اعلام خبر رفتن حسین انتظامی از معاونت امور مطبوعاتی، نوشته است:

«درباره این مدیر توانا و چهره ارزشمند از جهات مختلف می‌توان سخن گفت و به ابعاد گوناگون شخصیت او پرداخت.

به عنوان کسی که سالها از نزدیک با ایشان همراه و همکار و دوست بوده‌ام و قریب به بیست و سه چهار سال در فرصت‌های گوناگون اطلاعات دقیق از رفتار و کردار ایشان دارم می‌توانم برخی از ویژگی‌های بارز را چنین برشمارم.

۱-او از نظر فردی، بسیار با هوش است و حافظه‌ای قوی دارد، بسیار خوش‌ذوق و دارای روحیه‌ای لطیف و علایق فردی هنرمندانه است.

۲-در عرصه رسانه، شخصی حرفه‌ای است که از کار روزنامه‌نگاری عادی تا مدیریت در بالاترین سطوح مانند تأسیس روزنامه جام جم و مدیریت مجموعه بزرگ همشهری را در کارنامه خود دارد.

۳-تحصیلات دانشگاهی را در کنار تجربه عملی دنبال کرده و پس از تحصیل فنی در مقطع کارشناسی، تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری را به طور جدی دنبال کرد.

۴-نوگرا و پیشرو و آینده‌نگر است و سال‌ها پیشتر از بسیاری دوستان روزنامه‌نگار به حوزه رسانه‌های نوین توجه کرد و برای ورود به عرصه روزنامه‌نگاری دیجیتال همت داشت و تجربه‌هایی مانند جام جم آنلاین را کلید زد.

۵-از قدرت راهبری و احاطه اجرایی و توان بالای مدیریت برخوردار است و تجربه عملی خاص از کارشناسی در معاونت مطبوعاتی تا مدیرکل مطبوعات داخلی تا معاونت در همین حوزه داشته و به همین دلیل از جزییات امور مطلع است و با یکایک دست اندرکاران این حوزه آشنا و از پیشینه همه پروژه‌ها آگاه است.

۶- معتقد به ضرورت همکاری و ارزش کار جمعی است و روحیه دیگر پذیری و گروه‌گرایی دارد و معمولا در همکاری‌های بین سازمانی بسیار موفق می‌شود.

۷-حال و هوایی جوان دارد و از آمادگی فراوان برای یادگیری برخوردار است. بارها دیده‌ام که چه در گفتگوهای دوستانه با استادان ارجمندی مانند دکتر شکرخواه و چه در جلسات رسمی اداری به دنبال داده‌های جدید یا مطالب علمی یا نکته‌های تازه است تا فراگیرد و به خاطر بسپارد و بهره‌مند شود.

شاید هر یک از این خصوصیات یا برخی از آنها را هم بتوان به راحتی در افراد دیگر نیز یافت، اما آنچه دکتر انتظامی را از دیگران متمایز می‌سازد جمع شدن همه این ویژگی‌ها با هم در یک نفر و حضور آن یک نفر در مسؤولیت و جایگاهی است که شایستگی و توانش را دارد.

با چنین کسانی به یاد شعر مشهور و زیبای ابوالعتاهیه می‌افتم که در مدح خلیله عباسی سروده بود: “و لم تک تصلح إلا له و لم یک یصلح إلا لها”! یعنی نه خلاقت سزاوار کسی جز او بود و نه او شایسته کاری کمتر از خلافت!

راستش فراوان نیستند کسانی که احساس کنیم خداوند آنان را برای کاری مشخص ساخته و همه عوامل برای رسیدن آنان به این جایگاه دست به دست هم داده است.»

حسین انتظامی در روزهای گذشته با توئیت مطلبی، از جایگزینی محمد سلطانی‌فر به جای او در سمت معاونت مطبوعاتی خبر داده است.

پایان پیام

کد خبر : 63852 ساعت خبر : 4:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=63852
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات