گزارش دومین روز همایش خنیاگران سرزمین مادری

گزارش دومین روز همایش خنیاگران سرزمین مادری

همایش خنیاگران سرزمین مادری با تجلیل از استادان موسیقی لرستان به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سه‌شنبه ششم مهرماه ساعت ۲۰، روز دوم همایش خنیاگران سرزمین مادری در فرهنگ‌سرای ارسباران آغاز شد. روز پایانی این همایش با تجلیل از محمد میرزاوندی و مرحوم عیسی سپهوند و همچنین ایرج رحمانپور و درویش‌رضا منظمی همراه بود.

این مراسم با دونوازی سرنا و دهل احسان عبدی‌‌پور و امیر عبدی‌پور آغاز شد که این اجرا مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت. در ادامه سلیمان میری و حسن سالم به تک‌نوازی تنبور و تک‌نوازی کمانچه پرداختند.

نخستین سخنران مراسم فریدون شهبازیان رهبر ارکستر موسیقی ملی بود که درمورد موسیقی بومی و محلی ایران به‌ویژه موسیقی لرستان و نوازندگان این موسیقی بیان داشت.

این استاد موسیقی سنتی در گوشه‌ای گفت: اگر بخواهیم موسیقی زنده، بانشاط و متناسب با شرایط امروز داشته باشیم، ناگزیر هستیم که دست به دامان موسیقی مناطق مختلف سرزمین‌مان بشویم که در بسیاری از زمینه‌ها مثل ما از شور و شادی و حماسه و هنر محروم نیستند. نباید اجازه بدهیم که موسیقی محلی از بین ببرد. پیش از این‌که هنرمندان پیر و ازکارافتاده موسیقی محلی و مقامی از دنیا بروند، زیر نظر خبرگان موسیقی باید تمام نغمه‌ها را گردآوری کرد؛ از یک طرف آن‌ها را آموزش داد و از طرف دیگر لحن و لهجه مقامی آن‌ها را گرفت و تنها چارچوب ملودیک و ریتمیک آن‌ها را حفظ کرد و آن‌ها را در آوازها و دستگاه‌های موسیقی اصلی ایران قرار داد که تنها در این صورت است که یک موسیقی واحد خواهیم داشت که همه کشور را در بر خواهد گرفت و می‌تواند بار دیگر وحدت موسیقی این سرزمین را تضمین کند و در دست آهنگسازان لایق، آثار بزرگی برای موسیقی سرزمین ما خلق کند.

گزارش دومین روز همایش خنیاگران سرزمین مادری

سخنران دوم این مراسم سیدفرید قاسمی بود. قاسمی در تقدیر از استاد ایرج رحمانپور ‌گفت: روزی استاد ناصر فرهنگ‌فر درباره زنده یاد استاد حسین تهرانی گفته بود اعتباری به ضرب داد حسین، نوبت ماست که کربلا کنیم. زمان اندک است و من نمی‌توانم در این زمان اندک حق مطلب را درباره استاد رحمانپور ادا کنم. در ترانه‌سرایی و خدمتی که ایشان با آوای خودشان و با صدای دلنشینشان به ما ارزانی داشتند. امیدوارم روزی مجالی پیدا شود و به طور شایسته بتوانیم در مورد ترانه‌های استاد و صدای ایشان صحبت کنیم.

قاسمی در مورد درویش‌رضا منظمی گفت: اولین واژه‌ای که درباره استاد منظمی به ذهن می‌رسد، واژه معلم است. استاد منظمی هم نفس زنده‌یادان پرویز یاحقی، حسین یاحقی، نورعلی خان برومند و استاد اصغر بهاری بودند و از بنیانگذاران گروه شیدا سال ۱۳۵۲ و بانی و سرپرست گروه موسیقی درویش بودند. تدریس در آموزشگاه‌ها دانشگاه‌ها و راهنمایی دانشجویان و حضور در گروه‌های ماندگار موسیقی، همکاری با رادیو و تلویزیون در کارنامه‌شان دیده می‌شود. استاد شکارچی فرمودند درباره نبوغ و ذوق استاد منظمی همان قدر بگویم که در یک مجلسی من کمانچه می‌زدم و استاد منظمی با حس مرحوم زنده‌یاد استاد علیرضا حسینخانی می‌خواندند و اگر کسی آن نوار را بگیرد و بشنود، بعید است که تشخیص بدهد که این صدا، صدای استاد منظمی است یا صدای استاد حسینخانی.

در ادامه این همایش نوبت به شنیدن صدای ایرج رحمانپور رسید. در این اجرا فرشاد سیفی نوازنده کمانچه و شهاب خاکسار نوازنده تنبک رحمانپور را همراهی کردند.

پایان‌بخش همایش خنیاگران سرزمین مادری به تجلیل از ایرج رحمانپور و درویش‌رضا منظمی اختصاص داشت. برای گرامی‌داشت این دو استاد موسیقی لرستان، سیدفرید قاسمی، کیوان ساکت، شهرام گیل‌آبادی و چند تن از هنرمندان و مسئولان فرهنگی روی صحنه آمدند.

پایان پیام

گزارش دومین روز همایش خنیاگران سرزمین مادری

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 25952 ساعت خبر : 2:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25952
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات