به گزارش پایگاه خبری گلونی، فیلم مغزهای کوچک زنگ زده چهارمین اثر سینمایی هومن سیدی در مقام کارگردان است.
این فیلم شاید کاملترین اثر هومن سیدی بعد از فیلمهای سیزده، اعترافات ذهن خطرناک من و خشم و هیاهوست.
هومن سیدی در این سالها نشان داده است فیلم به فیلم پخته میشود.
مغزهای کوچک زنگ زده چه از لحاظ فیلمنامه که به قلم خود هومن سیدی است و چه از لحاظ ساختار فیلمی قابل اتکا است و تکمیلکننده مسیر فیلمسازی یک فیلمساز جوان است.
کسی که دغدغه شبیه دیگران شدن ندارد و در راهی که خود انتخاب کرده است با آگاهی کامل گام برمیدارد و سبک شخصی خودش را به تکامل میرساند.
با اینکه فیلمنامه بسیار یکپارچه است اما داستانهایی را در خود جای داده که هرکدام میتواند داستان یک فیلم باشد.
مغزهای کوچک زنگ زده در فضایی سیاه قشری از جامعه را در فضایی پرتنش و خشن نشان میدهد.
مغزهای کوچک زنگ زده
در این فیلم هم به مانند بقیه فیلمهای هومن سیدی نمیتوان از علاقه او به فضای فیلمهای غربی چشم پوشید.
دکوپاژها و میزانسنهایی که در این فیلم وجود دارد بسیار شبیه به فیلمهای آمریکایی است اما با این حال هم نوآوریهایی که در این فیلم وجود دارد بسیار قابل توجه است.
تکراری نیست
مغزهای کوچک زنگ زده مثل دیگر فیلمهای سینمای امروزه سینمای ایران دچار ورطه تکرار نشده و در ژانرها و سبکهای تکراری این روزهای سینما قرار نمیگیرد.
عمده فیلمهای ساخته شده در کشورمان در سالهای اخیر یا پیرو سبک و سیاق فیلمهای فرهادی بودهاند و یا آثار شعارزدهای هستند که در قالب یک درام اجتماعی، ژانری شبه مستند به خود میگیرند.
مغزهای کوچک زنگزده هم یک فیلم استثنایی در سینمای ایران است و هم یکقدم بزرگ روبهجلو در کارنامه فیلمسازی سیدی.
فیلمی که هم مخاطب عام را جذب خواهد کرد و هم مخاطب خاص را درگیر خواهد نمود. مغزهای کوچک زنگزده از آن دسته فیلمهایی است که بعد از ترک سالن سینما همراهتان خواهد ماند و تا چند روز در فضای زرد و غبارگرفته فیلم اسیر خواهید بود.
پایان پیام