ابزارهای صید مروارید در قدیم چه بود و از چه اجزائیی تشکیل شده بودند؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابزارهای صید مروارید در قدیم چه بود و از چه اجزائیی تشکیل شده بودند؟

ابزارهای صید مروارید

دیین

سبد مخصوص که غواص‌ها با خود به ته دریا می‌برند و محارهای صید شده را در آن می‌ریزند. هر غواص حداقل یک دیین دارد که اغلب خود آن را بافته است. در حال حاضر از نخ‌های خارجی برای بافتن دیین استفاده می‌کنند اما در گذشته پنبه را می‌ریسیدند و از نخ آن دیین می‌بافتند. دهانه دیین دارای حلقه‌ای از ترکه درخت کرت است و از بالا باید یک دسته از جنس طناب به آن وصل است. غواص طناب دسته دیین را به گردن خود می‌اندازد و در آب فرو می‌رفت.

ابزارهای صید مروارید

محشاء

سبد بزرگی که در داخل لنج یا قایل می‌گذارند و محارهای صید شده را در داخل آن خالی می‌کنند.

حیر

غواص‌ها برای اینکه بسرعت به کف دریا برسند از یک وزنه ۴ـ۵ کیلویی به نام «حیر» استفاده می‌کنند. حیر اغلب سر بی بود اما گاه از یک تکه سنگی به همین عنوان استفاده می‌کنند. در قسمت بالای وزنه سربی با طناب حلقه‌ای درست می‌کنند که غواص کف پای خود را داخل این حلقه قرار می‌دهد. در قسمت بالای حیر طناب بلندی بسته می‌شود که سر دیگر آن در دست همکار غواص در روی قایق قرار دارد. بلا فاصله بعد از آنکه غواص به ته آب می‌رسد، حیر را به بالا می‌کشند.

ابزارهای صید مروارید

زیبن

طناب بلندی که به حیر بسته می‌شود.

افطام

غواص‌ها برای جلوگیری از ورود آب دریا به داخل بینی از وسیله‌ای به نام افطام استفاده می‌کنند. افطام از شاخ گوزن و یا شاخ توپر گاوهای جوان درست می‌شود. افطام به شکل گیره‌ایست که روی قسمت پاییین بینی محکم چسبیده می‌شود. برای اینکه افطام در آب رها نشود. آن را به نخی می‌بندند و نخ را پشت گردن می‌اندازند.

ابزارهای صید مروارید

خبط

سطح بیرونی صدف مروارید بسیر زبر و گاه دارای زوائد تیزی است. همچنین در بسیاری مواقع به بستر سنگی دریا می‌چسبد، برای آن که دست غواص موقع برداشتند یا کندن محال دچار آسییب نشود از خبط استفاده می‌کند. خبط که از پوست دباغی شده گوسفند است انگشتان شصت، سبابه و اشاره را می‌پوشاند.

ابزارهای صید مروارید

شمشول

شلوارکی که غواص‌ها به هنگام غوص می‌پوشیدند. این شلوارک را از پارچه سیاه می‌دوختند. چون پارچه سفید، موجب جلب توجه کوسه می‌شود. در گذشته این شلوار کش نداشت و با طنابی مخصوص به دور کمر بسته می‌شد.

لبس الدول

لباس یکپارچه‌ای که سرتاسر بدن (از گردن تا غوزک پا) را می‌پوشاند. این لباس را از پارچه سیاه و نازک می‌دوختند. غواص‌ها زمانی که در صیدگاه عروس دریایی می‌دیدند، این لباس را می‌پوشیدند تا در صورت برخورد با آن، بدنشان آسیب نبیند.

مفلگه

چاقویی مخصوص برای باز کردن محار.

مطالب بیشتر از: بررسی صید مروارید در جزیره کیش(دُر معیشت)؛ مرضیه محمّدی،نادر کریمی، نوشین قاسمی وش

ابزارهای صید مروارید

پایان

کد خبر : 115763 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115763
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات