پسوند باستانی ya در گویش لری خرم آبادی

پسوند باستانی ya در گویش لری خرم آبادی

به گزارش گلونی مقاله «حفظ پسوند باستانی–ya- درگویش لری خرم آبادی» تألیف مشترک دکتر ارسلان گلفام (دانشیار و رئیس گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس) و زهرا زرگرانی (دانش آموخته کارشناسی ارشد زبانشناسی) است.

در این مقاله نشان داده می‌شود که پسوند /-ya/ ایرانی باستان، در گویش لری خرم آبادی که از زبان‌های ایرانی جنوب غربی نو است، باقی مانده و به صورت دو پسوند -és- و -y- به حیات خود ادامه می‌دهد. این پسوندها کارکردی دوگانه دارند چون در هر دو ساخت مجهول و ناگذرا به کار می‌روند.

در مطالعات و آثار پژوهشگران ایرانی در زمینه گویش لری خرم آبادی، در چند مورد به‌کارگیری پسوندهای–és و -y صرفاً به عنوان یکی از شیوه‌های ساخت مجهول گزارش شده و در هیچ پژوهشی به ساخت ناگذرای آن اشاره نشده است.

نماشای گلونی را دنبال کنید

توجه به این وندهای تصریفی در افعال لری خرم‌آبادی به عنوان بازمانده تکواژهای صرفی زبان‌های ایرانی باستان و فارسی میانه، مقوله‌ای است که در آثار پژوهشگران مغفول واقع شده و به تبع آن، در مطالعات رده‌شناسی زبان‌های ایرانی نادیده گرفته شده است.

مقاله دربردارنده یافته‌های نو و نتایج قابل توجهی در زمینه این تکواژهای صرفی است و فرایندهای آوایی آنها را تحلیل می‌کند. به سبب قرابت زبانی، یافته‌های این پژوهش در دیگر گویش‌های زبان لری می‌تواند راهگشا باشد.

همچنین بخوانید:

گفت و گو با استاد اسحاق عیدی مولف کتاب دستورنامه و فرهنگ واژگان زبان لری

ثبت نخستین اثر میراث صنعتی لرستان در فهرست ملی

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 264537 ساعت خبر : 3:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=264537
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با عرض سلام وتشکراز دست اندرکاران سایت گلونی
باعنایت به غنای زبان لری امیدوارم که اساتید محترم زبانشناسی در خصوص تحقیق و‌پژوهش وتدوین دستورزبان لری اهتمام ورزند