ماجرای ساخت کاخ سلطنت آباد چه بود؟

ماجرای ساخت کاخ سلطنت آباد چه بود؟

به گزارش گلونی از خلال خاطرات و سفرنامه‌های قاجار می‌توانیم ببینیم که گرمای تهران در تابستان گاه‌گاهی اوضاع زندگی را نه تنها برای مردم که حتی برای اهالی دربار و شاه سخت می‌کرده است. در این بین سیاحیان اروپایی هم البته مستثنی نبودند.

گرما و تجمع زباله و بوی حاصل از آن در این دوره تعداد زیادی از درباریان را از تهران فراری می‌داد و روانه اطراف این شهر خصوصا شمیران می‌کرده است.

ناصر‌الدین شاه هم یکی از همین‌ افرادی بود که از گرمای تهران به شمیران سفر می‌کرد.

البته ابتدا مقصد او در فصل گرما کاخ نیاوران بود اما از آن‌جایی که نیاوران در دامنه البزر چشم‌انداز مورد نظر شاه را نداشت، او دستور داد تا اهالی محله حصار رضابیک آن منطقه را تخلیه کرده و از آن به بعد آن مکان را سلطنت‌آباد نامیدند.‌

ناصرالدین شاه در ۱۲۷۴ قمری شروع به ساخت کاخ سلطنت آباد کرد و در ۱۳۰۵ آن را به اتمام رساند. در این بین، بناهای ساخته‌شده در باغ اهمیت به‌سزایی داشتند.

برای راحتی و تفریح شاه و ملازمانش علاوه بر کاخ اصلی چندین عمارت، برج ساعت، برج خوابگاه، کبوترخانه، حوض‌خانه و یک کلاه‌فرنگی هم در محوطه باغ ساخته شد.

در مجموع کاخ سلطنت‌آباد از حیث گچ‌بری، آینه‌کاری و کاشی‌کاری از بناهای باشکوه دوران خود بود که مانند سایر بناهای حکومتی و عمومی نیمه اول دوره ناصری به شیوه ایرانی ساخته شده است.

باغ سلطنت‌آباد را امروز در شمال تهران و محله پاسداران می‌توانیم مکان‌یابی کنیم.

روایت سردرهای کاخ گلستان در بستر تاریخ

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 277385 ساعت خبر : 11:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=277385
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات