این شعر از صائب نیست از واعظ قزوینی است

این شعر از صائب نیست از واعظ قزوینی است

صائب تبریزی و و بیدل دهلوی از بزرگترین شاعران قرن یازدهم هستند که این روزها اشعار مختلفی منتسب به آنها در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

به گزارش گلونی این روزها بیت «به انگشت عصا هر دم اشارت می‌کند پیری/ که مرگ اینجاست یا اینجاست یا اینجاست یا اینجا» به بیدل دهلوی و صائب تبریزی منسوب شده که اشتباه بوده و در واقع این بیت متعلق به واعظ قزوینی است.

واعظ قزوینی فقیه و ادیب ایرانی در قرن یازدهم هجری بود. او در وعظ و خطابه سرآمد بود و مدت‌ها در مسجد جامع قزوین وعظ می‌گفت.

شاید این سه شاعر در سبک غزلسرایی و عصری که زندگی می‌کردند، اشتراک داشته باشند، اما باید با آگاهی نسبت به سایر اشعار آنها و زمینه‌ای که در آن شعر می‌گفتند، صاحب ابیات را از هم تفکیک کرد.

گفتنی است خوشبختانه چند سالی است که گروهی دانشگاهی گرد هم آمده‌اند تا این جعلیات منتشر شده در فضای مجازی را شناسایی و اعلام کنند.

پویش مبارزه با جعلیات فضایی است که در برابر سیل ویرانگر انتشار جعلیات ایستاده و تلاش می‌کند که با معرفی آن از باز نشر جعلیات جلوگیری کند.

اگر مبارزه با نشر جعلیات تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود آنگاه میراث ارزشمند ادبیات و فرهنگ ما، محفوظ و صیانت شده به دست نسل‌های آتی فرزندان این سرزمین خواهد رسید.

جلوگیری از گسترش جعلیات نیازمند آگاهی، مطالعه، دانستن نسبی دانش سبک‌شناسی و وظیقه همه علاقه‌مندان به هنر و ادبیات کشور است.

این جملات از صادق هدایت نیست

پایان پیام

کد خبر : 279737 ساعت خبر : 10:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=279737
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات