سیدابوالقاسم انجوی شیرازی کیست؟

سیدابوالقاسم انجوی شیرازی کیست؟

به گزارش گلونی سیدابوالقاسم انجوی شیرازی معروف به نجوا در سال ۱۳۰۰ در شیراز چشم به جهان گشود.

او که از پژوهشگران ادبیات و فرهنگ ایران زمین بود، کتاب‌هایی مانند مردم و شاهنامه، جشن‌های و آداب و معتقدات زمستان، سفینه غزل، گل به صنوبر چه کرد؟ (قصه‌های ایرانی) را به تحریر در آورده است.

انجوی شیرازی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی خود در شیراز راهی تهران و در دبیرستان دارایی مشغول به تحصیل شد و تا مقطع لیسانس به تحصیل خود ادامه داد. تا این که در ۱۳۱۹ به سوییس و شهر ژنو مهاجرت کرده و رشته علوم سیاسی و اجتماعی را برگزید.

سال ۱۳۲۰ یعنی همان سالی که رضاشاه از سلطنت سقوط کرد، سال آغاز فعالیت‌های سیاسی انجوی شیرازی بود. فعالیت‌هایی که نهایتا به کارهای مطبوعاتی در نشریه آتشبار در دو سال بعدی کشیده شد و تا سال ۱۳۳۲ که وی را به خارک تبعید کردند، ادامه داشت.

حاصل دوران تبعید او نیز کتاب خاطراتی است به نام تبعیدگاه خارک.

در سال‌های بعدی نیز انجوی شیرازی از پای ننشست و به تحقیق و پژوهش در فرهنگ و ادب ایران پرداخت. حاصل این تلاش‌ها ۱۱ جلد کتاب در زمینه قصه‌ها و افسانه‌ها درباره شاهان و شاهزادگان، دیوان و اژدهایان و تقابل خیر و شر و هرآنچه که بن‌مایه افسانه‌‌های ایرانی است، مثل‌ها، آداب و رسومااقوام مختلف در مملکت ما و البته حافظ‌شناسی است و تعدادی از آثار ایشان را در آغاز همین یادداشت نام بردیم.

این آثار غالبا با کمک‌های انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. دیوان حافظ به تصحیح وی نیز یکی از کاملترین‌ها در بین امثال خود شمرده می‌شود.

انجوی شیرازی در نهایت در ۱۳۷۲ از دنیا رفت و در گورستان ابن‌بابویه تهران به خاک سپرده شد.

غلامحسین صدیقی به جوانان توجه خاصی داشت

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 281493 ساعت خبر : 4:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281493
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات