حافظان هیرکانی به سوادکوه رفتند

حافظان هیرکانی به سوادکوه رفتند

گزارش کاشت درختان بومی هیرکانی در ارفع کوه مازندران

به گزارش گلونی در ۱۵ دی ۱۴۰۲، تشکل مردمی حافظان هیرکانی، برنامه کاشت درختان بومی هیرکانی را در ارفع کوه مازندران برگزار کرد.

در این برنامه، ۱۶۰ نهال از گونه‌های سرخدار، بلندمازو و گیلاس وحشی کاشته شد. این برنامه با حضور افراد علاقه‌مند به محیط زیست از سراسر کشور برگزار شد.

ارفع کوه، یکی از کوه‌های مرتفع رشته کوه البرز در استان مازندران است. این کوه، زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و از اهمیت زیست محیطی بالایی برخوردار است.

سرخدار و بلندمازو، دو گونه درختی بومی هیرکانی هستند که نقش مهمی در اکوسیستم این منطقه دارند. سرخدار، یک درخت همیشه سبز با برگ‌های سوزنی شکل است که می‌تواند تا هزار سال عمر کند. این درخت، نقش مهمی در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش دارد. بلندمازو، نیز یک درخت با برگ‌های پهن است که می‌تواند تا ۵۰ متر ارتفاع داشته باشد. این درخت، یک منبع مهم غذایی برای جانوران منطقه است.

کاشت درختان بومی هیرکانی، یکی از راه‌های مهم برای حفاظت از این اکوسیستم ارزشمند است. این درختان، نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی، بهبود کیفیت هوا و آب و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی دارند.

برگزاری چنین برنامه‌هایی، می‌تواند به افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت حفاظت از محیط زیست کمک کند.

دکتر سید محمود قاسمپوری عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس نوشت:

«در مقاله زیر که حدود ۲۰۰ جمعیت و ۵۰۰۰ درخت سرخدار به روش مولکولی مورد مطالعه قرار گرفته است، تاکید دارد که منشاء اصلی جمعیت‌های سرخدار در اروپا از ایران و جنگل هیرکانی بوده است.

در واقع به نوعی می‌توان گفت منشاء مادری سرخدارهای اروپا، از جنگل هیرکانی است و حداقل این مهاجرت حدود ۲/۲ میلیون سال قدمت دارد.

پایان پیام

نهال کاری در باغچه گیاه شناسی کلکچال
کاشت نهال سرخدار و شمشاد در هیرکانی

کد خبر : 282190 ساعت خبر : 8:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282190
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات