آغاز سرشماری حیات وحش انگوران زنجان+طنز رادیویی

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: در خبرها آمده است که سرشماری حیات وحش در منطقه حفاظت شده انگوران زنجان آغاز شد. فکر نکنید این سرشماری برای این هست که ببینن تعداد گونه‌های جانوری کمتر شده یا بیشتر. چون اون که معلومه. رشدشون معمولاً منفی هست. البته نه همه‌شون. یعنی حدود ۵۰ سال هست که داره اونجا محافظت می‌شه و برخی گونه‌ها هم رویت شده که زیاد شدن.

طبق یک معادله‌ای که وجود داره جمعیت آدمیزاد به اضافه جمعیت غیرآدمیزاد برابر با یک عدد ثابت است. یعنی هرچی جمعیت آدمیزاد افزایش پیدا می‌کنه، جمعیت جانداران دیگه کم می‌شه و برعکس. بنابراین تنها راه نجات حیات وحش، کمتر شدن آدمیزاد هست. البته راه‌های دیگه هم هست. مثلاً به جای اینکه سرشماری انجام بشه بریم پاشماری کنید این‌طوری یک دفعه رشد جمعیت جانداران چند برابر می‌شه. دیگه خیالمون راحت می‌شه و بخشی‌شون رو می‌تونیم راحت از بین ببریم.

طبق حدسیات من این‌ها موقعی که می‌رن برای سرشماری یک فرم دارن از جانداران. این فرم هربار که سرشماری می‌رن، تعداد برگ‌هاش کمتر می‌شه. یعنی هر سال چند نوع گونه از دور مسابقات خارج می‌شن. با بقیه‌شون هم که صحبت کنین جالبه. مثلاً از این جانداران می‌پرسی زلزله‌هایی که اومده چند نفرتون رو کشته؟ می‌گن هیچی. می‌پرسن با سیل چند نفرتون مردن؟ می‌گن هیچی. بعد می‌پرسن پس برای چی اینقدر کم هستید؟ می‌گن آدمیزاد…. امان از این آدمیزاد. یعنی دلشون خونه. یکی بچه‌اش رو از دست داده، اون یکی دوستش رو از دست داده و الی آخر.

بعد این سرشماری که تموم می‌شه فکر کنم یه درصدی باید ازش کم کنن. چون از این طرف که سرشماری می‌کنن، پشت سرشون یه عده دارن از آمارشون کم می‌کنن. یک درخواستی هم از جانداران عزیز انگوران دارم. اون هم اینه سعی کنن نظم رو رعایت کنن. چون به ازای هر یکی‌شون که دو تا حساب بشن به ضرر خودشونه. به خاطر همین برای شما به نفعتون هست که کمتر خودتون رو نشون بدین. چون زیاد باشین اسراف می‌شین. ان‌شاء‌الله باد میاد حال و هوای شما هم عوض می‌شه، حالتون خوب می‌شه. کار دیگه‌ای از دست ما برنماید …

این روایت را با صدای معین بادپا بشنوید:

پخش از رادیو جوان
برنامه پی‌نوشت

پایان پیام

کد خبر : 84566 ساعت خبر : 10:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84566
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات